
Käytetyt sähköautot ovat nyt kysyttyjä, mutta myytävää ei saada nopeasti tilalle edes Ruotsista
Sähköautojen kysyntä ryöpsähti autoliikkeessä, kun sota Ukrainassa alkoi.
Diesel-Škoda ei ole vielä pitkään aikaan ylijäämätavaraa autoliikkeissä, vaikka mediasta voi sellaisen käsityksen saada. "Kaikilla ei ole varaa uuteen autoon", kertoo toimitusjohtaja Sami Kankaanpää Rinta-Joupin Autoliikkeessä Tervajoella. Kuva: Johannes TervoUkrainan sodan seurauksena yli kahden euron kipurajan kallistuneet polttonesteet ovat kääntäneet autonostajien kiinnostusta yhä enemmän sähköön.
"Sähköautojen kysyntä on piikissä myös käytettyjen puolella. Tällä viikolla markkinatilasto näytti myynnin yli tuplaantuneen helmikuuhun nähden", Rinta-Joupin Autoliikkeen toimitusjohtaja Sami Kankaanpää toteaa.
Käytettyjen sähköautojen varastot ketjun 28 liikkeessä ovat käymässä vähiin, eikä uutta myytävää ole juuri tulossa myyntiin.
"Tuonti Ruotsistakaan ei auta, koska siellä on sama tilanne kuin meillä", Kankaanpää jatkaa.
Pelkästään sähköllä kulkevien henkilöautojen rinnalla myös ladattavat ja itselataavat hybridit ovat kysyttyjä.
Uusien dieselien myynti on laskenut viime vuoden noin 10 prosentista edelleen.
Mitä käytetyille dieseleille tapahtuu?
"Käytettyjen dieselien myynti on ollut viime aikoina laskussa. Niitä kuitenkin myydään bensakäyttöisten jälkeen ylivoimaisesti eniten. 750 000 dieselauton kanta tekee sen, ettei niiden käyttö lopu seinään."
Kankaanpään mukaan se, että uusia ei tule markkinoille nyt paljon, mikä pitää kysyntää yllä. "Pitkän ajan jälkeen niiden määrä tulee laskemaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ostaa uutta autoa", hän muistuttaa.
Sota alihankintaa ja materiaaleja autonvalmistajille toimittavassa Ukrainassa on pitkittänyt uusien autojen, myös sähköautojen valmistusta.
"Joidenkin merkkien kohdalla sota on merkinnyt pientä viivästystä. Alihankintaa on jouduttu korvaamaan yhdellä merkillä muualla, mutta kaikkia välillisiä vaikutuksia ei voi tietää", sanoo Kankaanpää.
Esimerkiksi Škodan kohdalla uuden auton toimitusaika Tervajoen liikkeen pihaan on ollut keskimäärin 7–12 kuukautta.
Škodan lisäksi Volkswagen ja BMW ja ovat kertoneet sotaan liittyvistä tuotantotauoista.
Rinta-Joupin Autoliike myi 28 liikkeensä kautta viime vuonna noin 31 000 autoa. Niistä noin 10 prosenttia on uusia. Kesällä avataan 29. liike Raisioon.
Autoalan Tiedotuskeskus arvioi, että ensirekisteröinnit eivät tänä vuonna yllä sotatilanteen aiheuttamien muutosten ja pahenevien saatavuusongelmien takia aiemmin ennustettuun 108 000 autoon.
Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi joulukuussa jopa 24 prosenttiin ja ladattavien autojen osuus yhteenlaskettuna noin 44 prosenttiin. Nyt alkuvuonna täyssähköautoissa on palattu noin 12 prosentin osuuteen.
"Sähköistymisen kehitystä on ennusteissa reivattu aika paljon ylöspäin", liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja sanoo.
EU-komission 55-valmiuspaketissa on hänen mukaansa iso vipuvoima, sillä autonvalmistajien pakko mennä kohti hiilineutraaliutta.
"Kun vuonna 2035 ensirekisteröitävät autot ovat vain ladattavia sähkö- tai vetyautoja, täytyy julkisen latausinfran olla tuolloin täysin kattava."
Nettiautossa täyssähköautoja myytiin Kauppalehden uutisen mukaan alkuvuonna 150–200 kappaletta viikossa. Maaliskuun puolivälissä luku oli polttoaineiden kallistumisen vuoksi noussut jo yli 500:aan.
2021 ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneissä oli kolmannes.
"Ostajien keskuudessa on vielä epävarmuutta, sillä kyseessä on suurin murros käyttövoiman valinnassa yli sataan vuoteen", Kalenoja sanoo.
25 000 euroa maksavan bensa-auton kokoisesta sähköautosta joutuu uutena maksamaan vielä noin 20 000 euroa bensiiniautoa enemmän.
"Tämä jarruttaa hankintaa, vaikka sähköauton toimintasäde riittäisikin."
Kaasuautojen ensirekisteröinnit ovat alle prosentin luokkaa, vaikka käyttökustannukset ovat vähintään kolmanneksen bensakäyttöistä edullisemmat.
"Moni miettii, onko autolle ostajia myös viiden kuuden vuoden jälkeen, vaikka kaasun saatavuuden on Suomessa tulevaisuudessakin ennakoitu jatkuvan hyvänä", Kalenoja pohtii.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
