Matokompostori, lelujen ja kalusteiden kunnostusta sekä mittari ruokahävikille – Liperin päiväkodeissa kestävyys on mukana kaikessa
Kunnan päiväkotien luontoperustaiselle toiminnalle on myönnetty Green Care -laatumerkki.
Jätteiden lajittelu ja niistä käyttökelpoisen kierrättäminen esimerkiksi askartelun materiaaleiksi auttaa Liperin kokemusten mukaan lapsia kunnioittamaan materiaaleja ja tavaraa. Kuva: Jaana KankaanpääLiperissä kunnan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan on kirjattu, että sekä kouluissa että varhaiskasvatuksen yksiköissä kierrätetään kaikki jätteet lajittelemalla. Osassa päiväkodeista tavoite on jo saavutettu, osa on vielä matkalla.
Vähintään biojäte ja kartonki sekä ongelma- ja ser-jätteet kierrätetään kaikkialla. Sekajätteeseen päätyy joissakin päiväkodeissa muovia, metallia ja pieniä määriä paperia. Esimerkiksi lasipurkkeja käytetään kierrätysaskartelussa. Lapset osallistuvat lajitteluun.
Kunnan päiväkotien luontoperustaiselle toiminnalle on myönnetty Green Care -laatumerkki ja ympäristökasvatusta toteutetaan näiden periaatteiden mukaisesti, kertoo hankekoordinaattori Taru Koskinen Liperin kunnasta.
"Lähtökohtana on luontosuhteen ja -arvostuksen tukeminen. Kaikki kestävän kehityksen toimet seuraavat tätä ajatusta."
Jokaisen päiväkodin yhteyteen on esimerkiksi osoitettu luontopolku, eläinkontakteja järjestetään säännöllisesti ja jokainen ryhmä kasvattaa ja hoitaa kasveja.
Lapsille opetetaan materiaalin ja tavaran kunnioittavaa käsittelyä. Piirtämisessä ja askarteluissa opastetaan käyttämään paperia järkevästi. Hankinnoissa suositaan kestäviä ja korjattavia materiaaleja sekä vaihtamista ryhmien kesken. Askartelussa käytetään paljon luonnonmateriaaleja.
Varhaiskasvatukseen on myös palkattu henkilö, joka korjaa ja ehostaa leluja ja kalusteita.
Ruokahävikkiä päiväkodissa syntyy, kun lapset vasta opettelevat tunnistamaan omaa kylläisyyttään ja tutustuvat makuihin. Päiväkodit ovat yhteydessä keskuskeittiöön lapsimääristä ja poissaoloista määrien säätämiseksi. Päiväkodit myös antavat palautetta siitä, mikä ruoka on erityisesti maistunut tai jäikö ruokaa yli.
Osassa päiväkotiryhmiä ruokahävikkiä mitataan biojäteastian laitaan piirretyn asteikon ja hymynaamojen avulla. Toiveissa olisi löytää teknologinen ratkaisu, jonka data olisi myös lasten tulkittavissa.
Yhdessä päiväkodissa tarjoillaan yli jäänyttä lounasruokaa perheiden kohtaamispaikassa. Ruokahävikkiä hyödynnetään myös matokompostorissa, kesäkanojen ruokinnassa ja päiväkotien bokashi-kompostoreissa.
Taru Koskinen kaipaa valtakunnallisesti ympäristökasvatukseen ja ekososiaalisen sivistyksen edistämiseen tasalaatuisuutta.
"Toivoisimme, että luonnon hyvinvointivaikutukset nähtäisiin koko laajuudessaan varhaiskasvatuksessa. Luonto ja luontosuhteen vahvistaminen edistävät tasa-arvoa, terveyttä ja hyvinvointia niin nyt kuin lasten kasvaessa aikuisiksi."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
