ETL: Lihateollisuuden kannattavuus kriisissä
Kaupan taistelu markkinaosuuksista osui elintarviketeollisuuden kannalta pahimpaan mahdolliseen aikaan, sanoo johtaja Heli Tammivuori ETL:stä.
"Kaupan taistelu markkinaosuuksista osui elintarviketeollisuuden kannalta pahimpaan mahdolliseen aikaan", sanoo johtaja Heli Tammivuori Elintarviketeollisuusliitosta. Kuva: Kari SalonenLihateollisuuden operatiivinen kannattavuus on lähes kriittinen. Liikevaihto ei ole kasvanut kahteen vuoteen eivätkä muutkaan talouden tunnusluvut ole paljoa parempia. Paljon paremmin ei mene meijeri- tai leipomoteollisuudella.
"Kaupan taistelu markkinaosuuksista osui elintarviketeollisuuden kannalta pahimpaan mahdolliseen aikaan. Kisa laskee myyntiä lisäten elintarviketeollisuuden ja maatalouden ahdinkoa", sanoo johtaja Heli Tammivuori Elintarviketeollisuusliitosta (ETL)
ETL:n jäsenilleen tekemästä kannattavuuskyselystä selviää, että tammi–helmikuussa joka toisen elintarvikeyrityksen operatiivinen kannattavuus ja kotimaan myynti on alentunut.
Vastaavasti kahdella yrityksellä kolmesta rahoituksellinen vahvuus on säilynyt ennallaan. Joka toinen yritys kertoo niiden myynnin vientiin säilyneen ennallaan.
Ruokateollisuudelle tärkeintä pienillä ja keskittyneillä kotimarkkinoilla on kasvu, joka nyt on lähes täysin pysähtynyt. Päivittäistavaramarkkinat kutistuvat jo kolmatta vuotta peräkkäin, Tammivuori kertoi keskiviikkona Helsingissä pidetyssä toimittajatilaisuudessa.
Kauppojen tulikivenkatkuisen hintakisan ja päivittäistavaramarkkinoiden hiipumisen lisäksi elintarviketeollisuus kärsii tuotantokustannusten, kuten palkkojen ja tarvikkeiden kallistumisesta.
Kannattavuutta nakertavat myös heikko kansantalous ja se, ettei ihmisillä ole niin paljon rahaa käytettävissään kuin aikaisemmin.
Venäjän EU-elintarvikkeille asettama vientikielto on kyykyttänyt erityisesti meijereitä mutta myös muuta ruokateollisuutta.
Pilkahduksia paremmasta
Kannattavuuskyselyssä yritykset saivat kertoa arvioitaan kehityksestään koskien tämän vuoden loppua ja ensi vuotta.
45 prosenttia vastaajista arvioi operatiivisen kannattavuuden säilyvän ennallaan. Puolet ovat sitä mieltä, että kotimaan myynnissä ei tapahdu muutoksia. Vastaava osuus viennin osalta on 60 prosenttia.
70 prosenttia vastaajista ennakoi rahoituksellisen vahvuuden pysyvän ennallaan.
Muita paremmin kannattavat ja myynnin nousuun saaneet yritykset ovat sopeuttaneet toimintaansa rankasti, Tammivuori kertoo.
Ne parantavat jatkuvasti tuottavuuttaan, säästävät kuluissa ja kehittävät vientiään. Menestyjät myös uudistavat strategioitaan, satsaavat tuotekehitykseen ja käyttävät rahaa tuotantolaitteisiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

