Suomessa kilpailutetaanlaiskasti vakuutuksia
Joka neljäs suomalainen on kilpailuttanut vakuutuksensa vuoden sisällä. Pohjoissuomalaiset ovat aktiivisempia kilpailuttajia kuin muut suomalaiset.
POP Vakuutuksen toimitusjohtaja Pasi Puntari sanoo suomalaisia huonoiksi vakuutusten kilpailuttajiksi. Norjassa ollaan selvästi meitä innokkaampia.
”Liki puolet norjalaisista pyysi yhtiöiltä tarjouksia omista vakuutuksistaan.”
Vakuutusmarkkinoiden tulokas, POP Vakuutus teetti pohjoismaisen kyselyn vakuutusten kilpailutuksesta. Yhtiö aloitti viime syksynä vakuutusten verkkomyynnin.
Joka kolmannella suomalaisella on vierähtänyt ainakin kolme vuotta siitä, kun he viimeksi kilpailuttivat vakuutuksensa. Sama määrä vastaajia ei muistanut viime kertaa.
Puntari epäilee henkilön maksavan merkittävää ylihintaa vakuutuspalveluista, mikäli kilpailutuksesta kuluu enemmän kuin vuosi. ”Perinteinen vakuutusala on voimakkaassa murroksessa, ja kilpailu lisääntyy”, Puntari haastaa.
Verkossa asiointi vaikuttaa kyselyn perusteella kiinnostavan suomalaisia. Sieltä vakuutuksen oli ostanut tosin vasta 28 prosenttia vastaajista.
Suomalaiset kokivat verkkoasioinnin hieman vaikeaksi. Puntarin mielestä verkko-ostamista pitääkin helpottaa. Ruotsissa kolmannes haastatelluista hankkii vakuutuksensa verkosta.
Autovakuutuksia ja matkavakuutuksia myydään verkossa vahinkovakuutuksista eniten Suomessa. Autovakuutus on POP Vakuutuksen myydyin tuote.
Puntari uskoo perinteisten vakuutuskonttorien lähes katoavan Suomesta kymmenessä vuodessa. Puhelinpalvelut ja chat tulevat tilalle.
POP Pankit omistavat POP Vakuutuksen. Kyselyssä haastateltiin verkossa tuhatta suomalaista, ruotsalaista, norjalaista ja tanskalaista.
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
