Sahat valitsevat lähimmän sataman
Suomessa on ympäri vuoden auki pidettäviä kansainvälisiä satamia runsaat parikymmentä.
Jäänmurtajat auttavat laivoja sellaisiin satamiin, joilla on kansainvälinen luokitus ja vähintään kahdeksan metriä syvä väylä.
Metsäyhtiö UPM:llä on meriliikenteen kehittämiseen selkeä näkemys: tavaraliikennettä pitää keskittää.
”Järkevästi toimien Suomen ulkomaankaupan liikenne voidaan keskittää noin yhdeksään satamaan”, sanoo UPM:n logistiikkajohtaja Jussi Sarvikas.
”Meillä on satamissa yli 40 prosenttia ylikapasiteettia. Olisi järkevää ohjata tavara keskitettyihin satamiin ja kohdentaa investoinnit niihin.”
Sarvikas ei halua kertoa, mitkä yhdeksän satamaa yhtiö valitsisi, mutta epäilemättä suurimmat satamat olisivat etusijalla. UPM käyttää itse pääosin neljää satamaa.
Sahatavaran vientiin tarvitaan Sarvikkaan mukaan yksi satama Suomenlahdelle ja toinen Pohjanlahdelle.
”Tämä näkemys on alalla aika laajasti samansuuntainen.”
Suomen Sahojen puheenjohtaja Esa Hakamäki ei ymmärrä intoa karsia pieniä satamia pois.
”Isot yritykset voivat järjestää rautateitä pitkin kuljetuksia Vuosaareen, mutta me haemme merikuljetuksen aina mahdollisimman läheltä.”
Yksityisten sahojen tavarat kuljetetaan satamiin lähes täysin rekkakyydillä, sillä VR:n raiteiden hyödyntäminen on pk-yrityksille hankalaa.
”Meidän kustannuslaskelmiemme mukaan on edullisempaa laivata läheltä kuin kuljettaa tavaroita maanteitä pitkin. Tarvitsemme satamia ympäri Suomea.”
Hakamäki korostaa, että konttisatamia pitää olla muuallakin kuin Vuosaaressa ja Kotkassa.
”Kun sahojen kotimaan markkinat ovat supistuneet, vientikauppaa on lisätty ja sen myötä myös kontitukset ovat lisääntyneet.”
Liikenneneuvos Lassi Hilska Liikenne- ja viestintäministeriöstä allekirjoittaa pieniin satamiin kohdistetun kritiikin.
”Työn tuottavuus on heikkoa, jos satamasta ei ole riittävästi liikennettä. Johonkin satamaan tulee kaksi laivaa viikossa. Se ei ole mikään satama, se on laituri”, hän sanoo.
Satamien sopiva lukumäärä ja niiltä vaadittava palvelutaso ei hänen mielestään ratkea pelkästään kysynnän ja tarjonnan perusteella.
”Nykyinen merenkulkumaksupolitiikka ei keskitä liikennettä.”
HANNA LENSU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
