Joka tuotteellahyllykartassa oma paikkansa
Kun rakenteilla on uusi päivittäistavarakauppa, myymälän pohjaratkaisu suunnitellaan huolellisesti.
”Siinä mietitään asiakkaiden tarpeita, ketjujen liikeideaa ja konsepteja. Esimerkiksi Prisma tai S-market rakennetaan aina tiettyyn perusmalliin pohjautuen”, kertoo valikoimajohtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuohjauksesta.
”Otetaan huomioon myymälän toiminnallisuus mutta myös ostamisen helppous.”
Kaupan pohjapiirrokseen sijoitetaan siis osastot ja niiden hyllyt. Jokaiselle tuotteellekin on hyllyissä omat paikkansa.
”Suunnittelussa jokainen tuote piirretään hyllykarttaan. Jokaiseen myymälään on olemassa yksilöllinen kartta. Koska tila on rajallinen, suunnitelmat on tehtävä huolella.”
Koska tuotteita tulee jatkuvasti lisää ja vanhoja poistuu, hyllykarttoja päivitetään säännöllisesti.
”Tuotteiden pitää olla hyllyssä selkeässä järjestyksessä. Näin varmistamme, että asiakkaat löytävät tuotteet helposti. Ja totta kai paketin itsensä pitää olla houkutteleva.”
Tuoksuilla kuluttajien ostohalukkuuteen ei Alarodun mukaan ainakaan S-ryhmän kaupoissa yritetä vaikuttaa.
”Me emme ole lähteneet niihin hajujuttuihin. Niistä on puhuttu ja meille on sellaisia tarjottu. En usko, että suomalainen asiakas sellaista houkuttelua haluaisi.”
STINA HAASO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
