Suomelle tärkeän talvimerenkulun asema huomioitiin Euroopan parlamentin äänestyksessä – ”Linjaus on iso korjaus komission esitykseen”
Suomalaismepit iloitsevat onnistuneesta vaikutustyöstä, jonka ansiosta parlamentti päätyi Suomen vientiä tukevaan äänestystulokseen.Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina kantansa merenkulun päästövähennyksiä säätävään FuelEU Maritime -asetukseen. Parlamentti huomioi Suomen viennille tärkeän talvimerenkulun erityisaseman.
”Kuukausien vaikuttamistyö tuotti erinomaisen lopputuloksen Suomelle, kun saimme parlamentin enemmistön ymmärtämään pohjoiset olosuhteet merenkulussa. Parlamentin linjaus on iso korjaus komission esitykseen, joka aiheuttaisi Suomen vientiteollisuudelle miljardilaskun”, iloitsee Renew Europe -ryhmän neuvottelijana toiminut Elsi Katainen (kesk.) tiedotteessa.
”Näin kilpailukykymme turvataan, kun merenkulkuala tulee kokemaan historian suurimman muutoksen.”
EU:n jäsenmaat velvoitetaan viiden vuoden välein tiukentuviin merenkulun päästötalkoisiin, sillä noin 98 prosenttia laivoista kulkee yhä fossiilisella polttoaineella. FuelEU Maritime -asetus pyrkii edistämään uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käyttöä.
Parlamentti ehdottää meriliikenteen päästöjen laskemista 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.
Myös teollisuusvaliokunnan neuvottelijana toiminut Henna Virkkunen (kok.) on tyytyväinen äänestyksen tulokseen. Hän kertoo, että suomalaiset ja pohjoismaalaiset mepit tekivät hyvin yhteistyötä, jonka lopputuloksena syntyi jäävahvisteisten alusten kompensaatiomalli.
”70 prosenttia Suomen meriliikenteestä kulkee jäävahvistetuilla aluksilla. Ne ovat sen verran painavia, että polttoainetta kuluu ja kustannukset ovat isommat”, Virkkunen selittää.
Jos talvimerenkulkua ei huomioitaisi merenkulkuasetuksessa, liikenne- ja viestintäministeriön laskemien mukaan kulut Suomen viennille nousiisivat jopa miljardiluokkaan samalla kun päästövelvoitteet kiristyvät.
Virkkunen kertoo, että lämpenevästä ilmastosta huolimatta jääolosuhteet merellä eivät helpotu. Olosuhteet muuttuvat tuulisemmiksi ja kiinteän, pysyvän jään sijaan jään kasaumia ja liikettä tulee enemmän.
Asetuksen lopullisista yksityiskohdista sovitaan jäsenmaiden, parlamentin ja komission välisissa kolmikantaneuvotteluissa, jotka alkava vielä tämän syksyn aikana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





