Kilpailulain voimaantulosiirtyy ensi vuoden alkuun
Uuden kilpailulain voimaantuloa aiotaan siirtää ensi vuoden alkuun. Lain piti alun perin tulla voimaan syyskuussa heti kesän jälkeen.
Eduskunnassa talousvaliokunta puoltaa kilpailulain hyväksymistä. Se ehdottaa kuitenkin lain voimantulon siirtämistä neljällä kuukaudella.
Talousvaliokunnan mielestä lisäaikaa tarvitaan ennakkoneuvontaan sekä ohjeistukseen. Kaupalle annetaan aikaa muuttaa toimintatapojaan.
S-ryhmä ja K-kauppa ylittävät nykyisin 30 prosentin markkinaosuuden, jota uusi kilpailulaki pitää määräävänä markkina-asemana.
Lainmuutoksella tavoitellaan kilpailua päivittäistavaroiden markkinoilla. Kaksikko hallitsee nykyisin yli 80:tä prosenttia markkinoista.
”Suomessa päivittäistavaroiden kauppa on Euroopan keskittyneintä”, talousvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) kertoo.
Valiokunta painottaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston aktiivista roolia. Lakiesitys helpottaa viraston puuttumista entistä helpommin väärinkäytöksiin.
Erillistä arviota määräävästä markkinaosuudesta laki ei edellytä. Toteaminen 30 prosentin osuudesta markkinoilla riittää puuttumiseen.
Määräävän markkina-aseman väärinkäytökset arvioidaan edelleen tapauskohtaisesti. Toiminnan kokonaisvaikutukset otetaan huomioon.
Valiokunta löysi useita esimerkkejä poikkeamista normaaleissa kauppatavoissa. Ne edellyttävät lisäselvityksiä.
Pekkarinen mainitsee esimerkkeinä kaupan maksut hyllytilasta.
Markkinointirahaa edellytetään maksettavan vastikkeetta. Toimittaja kantaa riskin myymättömistä tuotteista.
”Kanta-asiakasjärjestelmiin liittyy kysymysmerkkejä etenkin, kun kolmas osapuoli antaa asiakasalennuksen.”
Talousvaliokunta pitää päivittäistavarakauppaa seurattavana alana. Yksittäiseen toimialaan puuttuminen on poikkeuksellista, mutta sitä tarvitaan.
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
