Pihistely tulee kalliiksi
Köyhän kannattaisi pitää omaisuudestaan parempaa huolta. Huomautus on Jaakko Rahkon, joka on Suomen tieyhdistyksen toimitusjohtaja.
Suomen teiden korjausmenot ylittävät tällä hetkellä valtion voimavarat. Teiden korjaukseen tarvittaisiin vuosittain ainakin 100 miljoonaa euroa enemmän varoja kuin mitä nyt on käytössä. Teiden korjauslasku kasvaa sitä suuremmaksi, mitä enemmän ylläpitokustannuksista tingitään.
Tässä tilanteessa joudutaan keskittymään valtaväylien kunnon ylläpitoon. Maaseudulla, jossa kuitenkin on tiekilometrejä eniten, tiet saavat rapistua luvattoman usein. Kun sitten näitä teitä joudutaan korjaamaan, lasku on entistä suurempi.
Yleisten teiden lisäksi yhteyksien toimivuuteen vaikuttaa paljon yksityisteiden kunto. Rahja ehdottaa, että yksityisteiden ylläpitämiseksi olisi käytettävä houkuttimia nykyistä enemmän. Jos tien kunnostukseen saadaan varoja, niin yleensä ylläpitokin järjestyy. Teiden käyttäjät kyllä huolehtivat aurauksesta ja muusta ylläpidosta.
Elinkeinoelämälle alemmansasteisen tieverkon kunnolla on suuri merkitys. Jos tieverkon annetaan rapistua, esimerkiksi metsäkuljetukset vaikeutuvat. Puun liikkuminen on kansantaloudelle kuitenkin jatkossa vähintään yhtä tärkeää kuin ennenkin.
Jos tieverkoston annetaan rappeutua, se alkaa myös supistua. Tätä tuskin kukaan toivoo, mutta se mahdollisuus on otettava huomioon. Jo nyt korjausvelka on niin suuri, että sen umpeenkurominen vie vuosikymmeniä.
Vanha totuus on, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Se näkyy myös tieverkostossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
