14-vuotias nappasi yritysidean omista leikeistä
SEINÄJOKI (MT)
14-vuotiaan Santeri Punnalan toive omasta yrityksestä toteutui syksyllä 2011. Ajatuksena oli myydä leluja verkossa Suomen halvimmat hinnat -takuulla.
Isä Mikko Punnala auttoi yrityksen perustamisessa.
”Tarkoituksena oli kehittää tästä yhteinen harrastus isälle ja pojalle ja myydä muutama lelupaketti silloin tällöin”, muistelee Mikko Punnala. Nyt kasvu näyttää rajattomalta.
Santerin serkku, Mikael Ahonen, on myös tullut mukaan yritystoimintaan.
Santeri Punnala kiinnostui yritystoiminnasta ja yritys rakentui hänen oman osaamisalueensa, leikkikalujen, ympärille.
”On aivan tavallista, että leluissa on 50 prosentin kate. Se mahdollisti hintatakuun antamisen asiakkaille”, Ahonen kertoo.
”Hintoja on joskus laskettu verkkokaupassa, kun on huomattu, että jossain myydään halvemmalla. Pari kertaa tuotteita on pitänyt poistaa myynnistä, jos jossakin on myyty tappiollisesti jotakin erän loppua.”
Aluksi myytäviä leluja varastoitiin sängyn taakse. Vähitellen varastotila laajeni kellariin.
Googlen referenssikampanja vilkastutti myyntiä huomattavasti.
”Viime jouluna homma lähti todella lentoon. Myynti kasvoi yhtäkkiä 20-kertaiseksi ja sähköposteja tuli satoja päivässä”, kertoo Ahonen.
”Yritystä perustaessa en osannut odottaa mitään suurta liikevaihtoa. Ajattelin, että tavaraa liikkuu ehkä 5 000 eurolla. Ensimmäisenä vuonna liikevaihto oli kuitenkin 200 000 euroa, nyt jo huomattavasti enemmän”, kertoo Santeri Punnala.
Nyt yrityksellä on Tikkakoskella 500 neliötä varastotilaa.
Santeri Punnala on lukiossa ja Mikael Ahonen opiskelee Tampereen teknillisessä yliopistossa tuotantotaloutta. Ulkopuolista henkilöstöä on palkattu mutta vain pakkaamaan tilauksia.
”Oman yrityksen pyörittäminen ei ole tuntunut raskaalta. Viime jouluna tosin oli aikamoista sutinaa, kun tilausmäärät kasvoivat yhtäkkiä valtaviksi”, kertoo Santeri Punnala.
”Edelleen aikaa riittää kavereille ja harrastuksille.”
Ja näin tosiaankin näyttää olevan. Santeri Punnala suoritti alkukesästä purjelentolupakirjan. Nuorukainen viettää mielellään aikaa yläilmoissa liidellen.
Poikien työaika on vuodenajasta ja päivästä riippuen viidestä minuutista viiteen tuntiin.
He eivät laske kaikkea ”näpertelyä” työksi. ”Esimerkiksi asiakasseuranta on mielenkiintoista ja siihen voi mennä yllättävän paljon aikaa”, Ahonen kertoo.
Isä auttaa etenkin raha-asioiden hoitamisessa ja juridisessa puolessa. ”Isot firmat haluavat oikeuskelpoisen ihmisen hoitamaan asioita”, Mikko Punnala kertoo.
”Haluamme myydä vain tutuiksi ja turvalliseksi koettuja lelumerkkejä.”
Molemmat pojat osaavat ohjelmoida. Ahonen on koodannut yrityksessä käytettävät järjestelmät. Hän hoitaa yrityksessä etenkin varastonhallintaa.
Sen sijaan verkkokauppaohjelmisto on ostettu valmiina.
Ajatuksena on kuitenkin, että kaikki osaavat tehdä ja myös tekevät kaikkea.
Farmari-maatalousnäyttelyssä yritys jalkautui ensimmäistä kertaa massatapahtumaan myymään tuotteita suoraan kuluttajalle.
Farmariin Santeri Punnala otti mukaan lennätettävän helikopterin. Kopterille oli näyttelyissä käyttöä, sillä ilmakuvat on otettu kopterin kyytiin kiinnitetyllä kameralla.
”Santeri on innokas ja aktiivinen ajan seuraaja. Ideat löytyvät sattumalta”, kuvailee Ahonen.
Toistaiseksi yrityksellä on ollut vain verkkomyyntiä. Myös suoramyyntiä varastolta on suunniteltu.
”Asiakkaistamme suuri osa on maaseudulta kaukana suurista asutuskeskuksista. Ehkä pienillä paikkakunnilla kauppojen leluvalikoimat ovat suppeita, jolloin meidän tarjoama palvelu kohtaa hyvin tämän asiakaskunnan tarpeet”, pohtii Mikko Punnala.
LAURA KYLMÄMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
