”Tien päällyste on kuin vuotava katto” ‒ tieverkon korjausvelka nousi 1,5 miljardiin euroon
Autoliitto kohdistaisi tierahat perusväylänpitoon, jotta liikenneturvallisuus ei vaarantuisi.
Hämeenkyrön ohitustie on yksi merkittävimpiä käynnissäolevia tiehankkeita. Kymmenen kilometrin keskikaiteellinen nelikaistatie saataneen liikenteelle vuoden lopulla. Kuva: Rami MarjamäkiAutoliitto arvioi, että hallituksen rahoitusleikkaukset muun muassa tiestön kehittämisestä lisäävät kustannuksia muualla yhteiskunnassa.
Hallituksen kehysriihi päätti äskettäin leikata liikenne- ja viestintäministeriön rahoituksesta 127 miljoonaa euroa ensi vuodesta lähtien. Vuosi aiemmin liikenteen säästöosuudeksi oli sovittu 110 miljoonaa.
Liikenne- ja viestintäverkkojen noin 2,0 miljardin euron määrärahoista valtaosa eli 1,37 miljardia euroa kohdennetaan teiden, ratojen ja vesiväylien perusväylänpitoon.
Perusväylänpidosta ei Autoliiton mukaan pidä missään nimessä leikata, sillä tiestö on jo nyt surkeassa kunnossa.
Rahoitustaso on niin alhainen, että yli 1,5 miljardiin euroon noussut korjausvelka jatkaa liiton mukaan joka tapauksessa kasvamistaan, Autoliitto huomauttaa.
Päällystettyjä maanteitä Suomessa on yhteensä noin 50 000 kilometriä.
Niistä huonokuntoisia on noin 7 100 kilometriä suurelta osin alemmalla maaseudun tieverkolla.
Teitä pitäisi päällystää 4 000 kilometriä vuodessa, jotta korjausvelka ei kasvaisi.
Tähän on ylletty tällä vuosituhannella vain vuosina 2003–2005 sekä 2020.
Viime vuonna jäätiin alle 3 000 kilometriin ja määrärahojen leikkaaminen ja kustannusten nousu uhkaavat jo suomalaisten liikkumista.
”Teiden päällyste on kuin talon katto. Jos se vuotaa, toimenpiteisiin pitää ryhtyä heti tai korjauskustannukset moninkertaistuvat. Ongelman siirtäminen eteenpäin leikkaamalla rahoitusta ei ole järkevää eikä vastuullista omaisuudenhoitoa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.
Leikkaukset täytyy Niemisen mukaan kohdentaa hyöty-kustannussuhteeltaan heikoimpien hankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen.
”Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia sekä henkilö- että tavaraliikenteen tonneista. On ensiarvoisen tärkeää, että tieliikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta huolehditaan.”
Perusväylänpidon rahoitus nousee LIiikenne 12 -ohjelman mukaan 1,4 miljardiin euroon vuodessa vuodesta 2025 alkaen. Kehittämisinvestointien vuosittainen rahoitus olisi noin 500 miljoonaa euroa.
Lue lisää:
Puunkuljetus rataa pitkin pohjoisesta etelään voi kasvaa merkittävästi ‒ väylähankkeet nyt vähissä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




