Lukijalta: Populismi hämärtää viisaita raidehankkeita Suomessa – Pori–Parkano–Haapamäki-rata pitäisi kunnostaa takaisin käyttöön
Erityisesti keskustan poliitikot, Antti Kurvinen etunenässä, ovat koko kesän pilkanneet hallitusta sen ratahankkeesta, kirjoittaa Jukka Tuori ja kehottaa länsiradan ohella käynnistämään vanhan itä–länsisuuntaisen radan kunnostamisen. ”Alatyylinen keskustelu on viestinyt raideliikenteen olevan vanhanaikainen kulku- ja kuljetusmuoto.”
Suomen tulisi kehittää määrätietoisesti raideyhteyksiä, kirjoittaja toteaa. Kuvituskuva. Kuva: Jaana KankaanpääRautatieyhteyksien kehittäminen on mitä suuremmassa määrin tulevaisuutemme pitkäjännitteistä rakentamista. Kesän poliittisesta keskustelusta ja tiedottamisesta saa aivan päinvastaisen käsityksen. Otsikoita on hallinnut ”tunnin juna” -hanke pääkaupunkiseudulta Varsinais-Suomeen.
Hankkeella on toteutuessaan merkittävä impulssivaikutus teollisuudelle, palveluihin, työmatkaliikenteeseen ja logistiikkaan. On tehty iso virhe, kun kokonaisuutta on markkinoitu ”tunnin junana”. Siihen on opposition ollut helppo tarttua, vaikka nopeus on vain yksi osa kokonaisuutta.
Erityisesti keskustan poliitikot, Antti Kurvinen etunenässä, ovat koko kesän pilkanneet hallitusta hankkeesta. Kurviselta on kokonaan jäänyt huomiotta hankkeen vaikutukset pitkälle tulevaisuuteen. Alatyylinen keskustelu on samalla viestinyt raideliikenteen olevan vanhanaikainen kulku- ja kuljetusmuoto. Mutta löytyy keskustan riveistä viisauttakin. Lauri Oinonen Keuruulta kirjoitti Satakunnan Kansan mielipidekirjoituksessa 11.8. laajasti rautatieyhteyksien voimakkaasta kehityksestä Euroopassa, esimerkiksi kasvavista nopeista henkilö- ja tavaraliikenneyhteyksistä Ruotsista Saksaan ja Välimerelle sekä edelleen Afrikkaan. Suomen tulisi pitkäjännitteisesti varmistaa pääsy mukaan näille reiteille.
Lauri Oinonen nosti viisaasti esille myös Pori–Parkano–Haapamäki-poikittaisradan käynnistämisen uudelleen. Yhteyden lakkauttaminen johtui aikanaan kahden suuren suomalaisen metsäyhtiön reviirikiistoista. Yhtiöt eivät halunneet päästää toisiaan raakapuunhankintaan omalle reviirilleen. Ratayhteyden katkaisulla estettiin edullinen raakapuun siirto. Se oli tyypillistä suomalaista politiikkaa. Nyt yhteyttä tulisi harkita uudelleen vakavasti.
On useita syitä radan rakentamiseksi uudelleen. Porissa on Suomen paras syväsatama, johon liikennöinti ei ole ruuhkaista ja se on avoin ympäri vuoden. Sen kapasiteetti riittää suureenkin tavaraliikenteen kasvuun. Ratalinja on maastossa edelleen olemassa, siksi kaavoituksellisia haasteita on vähän.
Nopeana rahtiratana Pori–Parkano–Haapamäki-rata voitaisiin liittää idän laajaan rataverkostoon. Suomen leveimmällä kohdalla oleva poikittainen ratalinja voisi palvella Itä-Suomea, jonka elinvoimaa ollaan turvaamassa. Se myös vähentäisi pääratojen ruuhkia ja varmistaisi huoltovarmuutta ja turvallisuutta.
Jukka Tuori
maakuntaneuvos
Huittinen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








