Tutkimus: Suomalaiset kuuntelevat musiikkia suoratoistopalveluista jopa 3,5 tuntia päivässä
Suomessa jo 95 prosenttia 12–65-vuotiaista käyttää musiikin suoratoistopalveluita. Käyttäjämäärät nousevat myös tv-ohjelmien palveluissa, Yle Areenalla jopa enemmän kuin muissa pohjoismaissa.
Vanhaan ei ole paluuta. C-kasetille mahtui musiikkia enimmilläänkin 120 minuuttia. Nyt musiikkia striimataan päivässä jopa 210 minuuttia. Kuva: Rami MarjamäkiSuomalaisten musiikin kuunteluun suoratoistopalveluista käyttämä aika on kasvanut kahdessa vuodessa lähes 30 prosenttia, selviää Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismaisesta tutkimuksesta.
Musiikin suoratoistopalveluita kuten esimerkiksi Spotifya, YouTubea tai Apple Musicia käyttää jo 95 prosenttia tutkimukseen vastanneista 12–65-vuotiaista suomalaisista. Musiikkia kuunnellaan 2,7 tunnista jopa 3,5 tuntiin päivässä.
Suomen suosituin musiikin suoratoistopalvelu on YouTube. Peräti 78 prosenttia suomalaisista vastaajista kuuntelee musiikkia YouTubesta ja 60 prosenttia Spotifysta.
Spotifyn käyttäjistä 59 prosenttia käytti palvelun maksullista versiota. Osuus on pohjoismaiden alhaisin, kun esimerkiksi Ruotsissa maksullista versiota kertoi käyttävänsä 71 prosenttia vastaajista.
Television ja elokuvien suoratoistopalveluita suomalaiset kuluttavat pohjoismaissa vähiten – vain 2,8 tuntia päivässä. Kaupallisia suoratoistopalveluita suomalaiset katsovat keskimäärin 2,5 tuntia ja Yle Areenaa 0,9 tuntia päivässä.
Pohjoismaiden omia valtiollisia TV:n ja elokuvien suoratoistopalveluita käyttääkin peräti 51 prosenttia vastaajista. Suurin käyttäjämäärän nousu tutkimusjaksolla oli Suomen Yle Areenalla, jota käyttää jo 54 prosenttia suomalaisista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



