
Aktiivisen kylätaajaman väki raivostui potkukelkkailua vaikeuttavasta päätöksestä: "Mummot kantavat kelkkojaan ja lapset potkuttelevat rekkoja väistellen"
Potkukelkkailun vaikeutuminen sai väen takajaloilleen Luopioisissa. Kunta hiekoittaa jalkakäytävät vain toiselta puolelta, mutta valtiolle kuuluvalla osalla hiekkaa tulee täyslaidallinen.
Kyläläiset pyysivät aikoinaan Ari Toivaria edistämään potkukelkkailua Luopioisissa. Hän aikoo laittaa valtatielle mummoista varoittavan kyltin, jos kevyenväylän hiekoitus jatkuu. Kuva: Rami Marjamäki
Pälkäneen kunnan hoitamat osuudet hoidetaan yhä niin, että kelkkailijoille jää mahdollisuus potkutella kevyenliikenteen väylällä. Valtion hoitamalla osuudella on toisin. Kuva: Rami MarjamäkiLuopioisten taajamassa Pälkäneellä on 20 vuotta totuttu potkuttelemaan puoliksi hiekoitetuilla kevyenliikenteen väylillä kauppoihin ja omaksi iloksi. Tänä talvena lysti loppui ely-keskuksen hallinnoimalla osuudella Jänislahdelta Luopioisten keskustaan – kyläläisten vastustuksesta huolimatta.
Tilanne on nyt hieman hullunkurinen: kunnan hoitamat väylät on kelkkailijoiden toiveesta ja perinteitä kunnioittaen hiekoitettu puoliksi mutta ely:n hallinnoimat osuudet kokonaan.
"Tukkoon hiekoitettu pätkä katkaisee nyt kelkkareitin keskustaan, joten lapset ja mummot potkuttelevat valtatiellä rekkoja väistellen tai kantavat kelkkojaan kilometrin matkan", harmittelee kylän kelkkailun puuhamies Ari Toivari.
Pälkäneen tekninen johtaja Harri Apell ihmettelee hieman ely:n joustamattomuutta.
"Kunnan kanta on, että Luopioisissa kunnan hoitamalla osuudella kevyeen liikenteen väyliä hoidetaan kuten ennenkin, eli puolihiekoituksella. Umpeen hiekoitettu kevyenliikenteen väylä taas on valtion organisaation hoidossa, eikä kunta voi määrätä sen kunnossapidosta."
Ely vetoaa talvihoidon laatuvaatimuksiin ja Väyläviraston edeltäjän Liikenneviraston ohjeisiin, jonka mukaan hiekoitusta voidaan vähentää vain kaava-alueen ulkopuolella.
Tienpidon asiantuntija Tomi Alho ely-keskuksesta sanoo eläneensä siinä uskossa, että heidän hallinnoimat kevyenliikenteen väylät Luopioisissa olivat umpeen hiekoitettuja aiemminkin.
Näin ei kuitenkaan ollut. Kelkkailijoiden etumies Toivari kertoo, että Luopioisissa järjestettiin aiemman urakoitsijan kanssa puolihiekoitus niin, että aluksi hiekoituksen leveyttä säädeltiin vanerilevyllä ja myöhemmin paikallisella pajalla tehdyllä ohjaimella.
Laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä sallii väljemmän hiekoituksen myös taajama-alueella – toisin kun Liikennevirasto aiemmin ohjeisti.
Pykälässä 34 todetaan, että "ely voi päättää, että osa määrätystä maantiehen kuuluvasta jalkakäytävästä tai pyörätiestä taikka yhdistetystä tai rinnakkaisesta pyörätiestä ja jalkakäytävästä pidetään kunnossa ilman liukkauden torjuntaa".
Maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta vahvistaa asian. Hän kehottaa kuitenkin huolehtimaan jalankulkijoiden turvallisuudesta, jos hiekoitusta vähennetään.
"Ohjeistuksena on, että poikkeavasta liukkaudentorjunnasta ilmoitetaan liikennemerkeillä."
Alho ely:stä näkee puolihiekoituksen käytännön ongelmiksi turvallisuuden ja urakoitsijan kilpailuttamisen.
"Urakoitsijoilla ja aliurakoitsijoilla ei välttämättä ole sopivaa kalustoa."
Alho kuitenkin lisää, että mikään ei ole kiveen kirjoitettua ja Luopiosten asiaa tarkastellaan vielä uudelleen Pirkanmaan ely-keskuksessa.
Toivarin mukaan kevyenliikenteen väylällä on vältytty haavereilta, sillä kaikki kyläläiset tuntevat Luopioisten hiekoitusmallin ja opaskylttejäkin on. Enemmän hän kantaisi huolta päätielle siirtyneistä potkukelkkailijoista.
Mies harkitsee – puolitosissaan tai -leikillään – kelkkailevista mummoista varoittavan liikennemerkin hankkimista päätielle 322, jos hiekoitus jatkuu.
"Porvoosta saakka on käyty ihmettelemässä ja ottamassa oppia Luopioisten loistavista potkukelkkaväylistä ja -kulttuurista. Olemme muun muassa järjestäneet kelkkoja vapaasti lainattaviksi."
Hän on vakuuttunut Luopioisten mallilla kaikki voittavat luontoa myöden.
"Vanhukset pysyvät hyvässä kunnossa ja saavat ostoksensa kaupasta kotiin. Urakoitsija säästää hiekkaa ja aikaa, ja pöly on keväisin vähäisempää. En ymmärrä, mikä tässä on nyt niin vaikeaa."
Lue lisää:
Pekka huristelee moottoroidulla potkukelkalla eläkepäivien ratoksi – katso ajonäyte videolta
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
