Miksi Lidl ei perusta Liiteri-ketjua pieniin kyliin?
Lidl laajentaa myymäläverkostoaan, mutta muuttotappioalueet eivät sitä kiinnosta. Kuitenkin moni kuluttaja ottaisi kauppavalikoimaansa vaikka pienemmän Liiterin.
Lidlillä on Suomessa vajaa 150 myymälää. Parhaillaan ketju käy läpi Lähikaupalta ja Keskolta vapautuvia kohteita. Kuva: Riitta RyynänenSaksalaista alkuperää oleva Lidl aikoo lisätä myymälöidensä määrää myös Suomessa, mutta hiljaisimmat kauppapaikat eivät sitä kiinnosta.
Moni suomalainen kuitenkin kaipaisi Lidliä myös pienille paikkakunnille – kilpailun takia. Etenkin syrjäseutujen tyhjeneminen kaupoista ja tarjonnan yksipuolistuminen edelleen huolestuttavat kuluttajia eri puolilla Suomea.
Suomen Lähikauppa päätyi äskettäin Keskolle, ja myyntiin on sitä kautta tulossa 60 kauppatilaa.
Osasta niitä on Lidlikin kiinnostunut mutta ei kaikista. Paikkojen valintoihin vaikuttaa toimitusjohtaja Lauri Sipposen mukaan muun muassa muuttoliike.
Alkujaan Lidlin strategiana tuntui olevan, ettei se perustanut kauppoja paikkoihin, jossa potentiaalista asiakaskuntaa oli vähemmän kuin 15 000 henkeä. Miten on, toimitusjohtaja Lauri Sipponen, mikäli tuo ei ole enää raja, mikä se on tätä nykyä?
"Paikallisen asukasmäärän lisäksi liikepaikan kriteereihin vaikuttavat myös paikallinen ja ohikulkeva liikenne sekä sesonkien liikennemäärät, eli ostovoima kaiken kaikkiaan. Näin ollen yksityiskohtaisia rajoja asukasmäärien osalta ei ole."
"Myös muuttoliike ja väestöennusteet on tänä päivänä otettava vakavasti, kun puhutaan miljoonien eurojen liikepaikkainvestoinneista. Vuokrakohteisiinkin kaluste- ja muut investoinnit ovat miljoonaluokkaa, ja takaisinmaksuajat täytyy suhteuttaa väestö- ja ostovoimaennusteisiin."
Aikooko Suomen Lidl pysyttäytyä vakiintuneessa myymäläkoossa ja yli tuhannen neliön tilavaatimuksessa vai olisiko mahdollista miettiä pienemmän Lidl-myymälämallin lanseeraamista? Nimihän voisi olla vaikka Lidl Liiteri?
"Lidlillä ei ole kansainvälisesti eikä Suomessa toista rinnakkaista myymäläkonseptia. Toinen konsepti vaatisi erilliset logistiset ynnä muut taustajärjestelmät sekä erillisen markkinoinnin, kampanjoinnin ja toiminnanohjauksen."
"Myymäläkonseptimme on kuitenkin joustava ja pyrimme mahtumaan myös pienempiin tai muodoiltaan poikkeuksellisiin liiketiloihin. Nämä ovat aina kuitenkin isoja kompromisseja eri prosesseihin ja aiheuttavat vaikeuksia ja kululisäyksiä. Tästä syystä poikkeukselliset ratkaisut ovat perusteltuja vain liikepaikoissa, joissa volyymit ovat isoja."
Missä aikataulussa Lidl tutustuu Suomen Lähikaupalta eli Keskolta vapautuviin tiloihin? Onko jotain neuvotteluja jo käyty tai peräti kauppoja jo tehty, ja jos on, niin missä?
"Lähikaupalta ja Keskolta myyntiin tuleviin kohteisiin meillä ei ole tällä hetkellä uutta kerrottavaa, mutta listaa käydään liikepaikkaosastollamme läpi."
Lue myös:
Nämä lähikaupat myydään pois – osa voi muuttua Lidliksi
Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen: Suomalaisuus ei yksin riitä markkinoilla
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

