Kaupan epäillään pehmittävän puheillaan ruuan hinnannostoa
Luomu on eurooppalainen laatustandardi. Kaupan päätöksissä suomalaiset luomutuotteet ovat samalla viivalla muiden eurooppalaisten tuotteiden kanssa. Kuva: Viestilehtien arkistoKilpailu- ja kuluttajaviraston virkaatekevä johtaja Juhani Jokinen arvioi, että julkisessa väittelyssä lakipykälän vaikutuksia ”mystifioidaan”.
Hän ei ymmärrä kaikkien väitteiden perusteita, etenkään ruuan hinnan kiristymisestä.
Yksi vaihtoehto on, että kaupan johtavat henkilöt signaloivat eli pehmittävät tietoisesti tulevia hinnankorotuksia, joiden perusteena käytetään uutta lainsäädäntöä.
Jokisen mukaan ilmiö ei ole nyt viranomaisen ”päällimmäisenä” huolena, mutta se on ollut kuitenkin pohdinnassa.
”Näin viestitään kilpailijoille ajatuksia tulevasta ja samalla pehmennetään kenttää”, hän sanoo.
Ilmiöllä saattaa olla kilpailuun rajoittavia vaikutuksia.
”En tiedä onko tästä käsitys. Eivät tunnu loogisilta nämä puheet”, hän lisää.
Signalointi on Jokisen mukaan tunnettu kilpailun rajoittamisen muoto.
”Mutta siihen on vaikea puuttua. Yrityksiä on vaikea saattaa oikeuteen. Tässä (kilpailulakiväittelyssä) mennään jo rajoilla, kerrotaanko kilpailijoille julkisesti tulevista hinnankorotuksista. ”
Eduskunnan talousvaliokunnan kuultavana ollut Tampereen yliopiston yritysjuridiikan professori Pertti Virtanen arvioi, että hintapuheet ovat taktikointia.
”On vaikea sanoa, että lailla olisi suoria hintamuutoksia. Mutta jos kauppa on käyttänyt selkeästi ostovoimaansa väärin ja pakottanut myymään halvalla, joutuu se maksamaan tuotteista nykyistä enemmän. Silloin korotukset siirtyvät hintoihin. Suomessa tämmöistä on harvemmin todettu.
Virtanen ei usko, että laki heikentää merkittävästi lähiruuan tuottajien asemaa. Alueelliset kauppiaat voivat edelleen ostaa ruokaa entiseen tapaan, hän perustelee.
”Kun vastaavasti kauppaketjut ostavat esimerkiksi isoja määriä luomuruokaa, erän kilpailuttaminen on todennäköistä. Eivät kauppiaat halua joutua suosimaan pelkästään suomalaisia luomutuottajia. Kauppa välttelee syytteitä siitä, että se syrjii ulkomaisia luomutuottajia.”
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto myöntää, että lain seuraamukset pelottavat. Ojapellon mielestä lain voimaantuloa pitäisi lykätä.
”Kun hankintamarkkinat globalisoituvat, miten käy suomalaisten pienten toimijoiden. Esimerkiksi monet suomalaiset luomutuotteet ovat samalla viivalla muiden eurooppalaisten tuotteiden kanssa.”
Ojapelto ei usko nopeisiin hinnankorotuksiin tai alennuksiin. Hän ihmettelee, mihin lailla oikein lopulta puututaan.
”Ruuan hinnan nousun estää vain toimiva kilpailu. Sääntely estää kilpailua ja se nostaa hintoja”, hän huomauttaa.
”Toisaalta ei meillä mitkään liiketoiminnan tavoitteet muutu. Meidän täytyy toimia lain mukaan. Olla tarkkoja siitä, että emme suosi ketään, ja kilpailutamme asiat tasapuolisesti EU:n tasolla.”
K-kauppiasliitto ry:n järjestöpäällikkö Hannu Rinne ei usko pikaisiin hinnannostoihin. Suomessa toimii 900 yksittäistä K-kauppiasyrittäjää.
”Riski on, että ruuan hinta nousee. Kauppiaat lopulta päättävät, mitä ruuan hinnalle tapahtuu, eli siirtyvätkö kauppiaiden ostohintojen nousut kuluttajahintoihin. Edelleen heidän tavoitteenaan on hankkia asiakkaille mahdollisimman edullisesti tuotteita.”
Rinteen mukaan lain seurauksia ei tunneta – edes kauppiaiden piirissä.
”Laki luo epävarmuutta. Paikallisilla kauppiailla on paljon mietittävää. Miten jatkossa pitäisi dokumentoida esimerkiksi ostoja, jotta voisimme noudattaa uusia pelisääntöjä.”
Rinne arvioi, että keskusliikkeen roolin heiketessä voivat myös hinnat tavarantoimittajilla nousta.
”Jos ostaja ei pysty kilpailuttamaan tavarantoimittajia, ja se joutuu käsittelemään hankintoja tasapuolisuusvelvoitteen mukaisesti, voi tämä johtaa joidenkin tuotteiden osalta siihen, ettei edullisinta tuotetta voi ottaa valikoimaan.”
Nykyisten markkinaosuuksien perusteella S- ja K-ryhmät ovat pian joutumassa kilpailuviranomaisten syyniin määräävän markkina-aseman vuoksi.
Juhani Jokinen huomauttaa, että määräävä markkina-asema ei kiellä kauppaa rakentamasta myyntivalikoimaa.
”Kaikkea ei tarvitse ottaa valikoimaan. Eikä sitä, että hyllylle pääsee vain halvin tuote.”
Lain mukaan kauppaketjut voivat edelleen markkina-asemastaan huolimatta antaa asiakkaalleen alennuksia tai maksaa tuotteesta enemmän ilman päätelmää aseman väärinkäytöstä.
Tärkeintä on, ettei alennuksilla vaikeuteta esimerkiksi kilpailijoiden pääsyä markkinoille.
JANNE IMPIÖ
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
