Valio myy raakamaitoa entistä vähemmän
Valion kilpailijat ovat vähentäneet maidonhankintaa Valiolta.
Kilpailuvirasto määräsi 2000-luvun alussa Valion myymään lähes kymmenesosan keräilemästään maidosta kilpailijoilleen omakustannushintaan, jos kilpailijat haluavat sitä ostaa. Maitoa kutsutaan viraston nimilyhenteen mukaisesti kivi-maidoksi.
”Kivi-maidon kysyntä on laskenut. Ostajat ja määrät ovat liikesalaisuuksia”, johtaja Tuomas Salusjärvi Valiolta kertoo.
Valio katsoo velvoitteen häiritsevän kilpailua Suomen maitomarkkinoilla.
Perusmaitojen myynnissä Valion markkinaosuus on laskenut noin 20 prosenttiin, kun se vielä muutama vuosi sitten oli yli 50 prosenttia.
Nyt noin puolet perusmaidoista on kaupan omia merkkejä, kerrotaan S-ryhmästä. Keskosta ei anneta tietoja markkinaosuuksista, mutta aiempien tietojen valossa tilanne on K-ryhmällä samankaltainen kuin SOK:lla.
Myöskään Lidl ei suostu kertomaan markkinaosuuksiaan.
Perusmaitoja kaupan omille merkeille pakkaavat Arla sekä joukko pieniä meijereitä.
Sivu 4
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
