Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä jatkoi kasvuaan viime vuonna
Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi vuonna 2023 yli kymmenen prosenttia vuoden takaisesta, kertoo Rikosuhripäivystys.
Rikosuhripäivystyksen lakimies sanoo, että seksuaalisen ahdistelun uhrien neuvominen on hankalaa ennakkotapausten puuttumisen vuoksi. Kuva: Emmi Korhonen, LehtikuvaPäivystyksen palveluissa oli viime vuonna yli 31 000 asiakasta. Eniten kasvoi puhelinpalvelun asiakasmäärä, joka kasvoi neljänneksellä. Maksutonta palvelua on saatavilla myös chatissa ja kasvotusten.
”Asiakasmäärän voimakas kasvu osoittaa, että yhteiskunnassa on selkeä tarve laadukkaille rikoksen uhrien tukipalveluille”, sanoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg tiedotteessa.
Asiakkaiden määrä on kasvanut takaisesti useiden vuosien ajan. Rikosuhripäivystys kertoo tiedotteessa, että vuoteen 2021 verrattuna palvelun asiakasmäärä on kasvanut lähes viidenneksellä, mutta henkilöstömäärä on pysynyt samana.
Rikosuhripäivystys tarjoaa käytännön neuvoja ja tukea rikoksen uhreille, heidän läheisilleen ja rikosasiassa todistaville. Toimintaa rahoittavat oikeusministeriö sekä sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.
Viime vuonna yleisin syy asiakkuuteen oli lähisuhdeväkivalta, jonka seurauksena asiakkaita oli 6 400. Seuraavaksi yleisimmät syyt olivat seksuaalirikokset, 4 700 asiakasta ja omaisuusrikokset, 3 500 asiakasta. Myös häirinnän, uhkailun ja vastaavan tyyppisten rikosten takia asiakkaita oli 3 500. Näissä tapauksissa tekijä oli muu kuin uhrin läheinen.
Ihmiskaupan uhrien erityistukipalvelun asiakasmäärä oli viime vuonna palvelun historian suurin, 1 400. Tilastojen mukaan kaikista asiakkaista naisia oli kolme neljäsosaa, miehiä neljäsosa.
Tämän viikon torstaina vietetään kansainvälistä rikosuhripäivää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



