Suomalaiset luottavat pankkeihinsa
Siirtyminen kasvottomaan palveluun digitalisaation myötä saattaa uhata tyytyväisyyttä.
Tulevaisuudessa pankkipalveluiden käyttö älypuhelimella on yhä yleisempää. Kaikkia asiakkaita muutos ei miellytä, asiakkaiden kokemuksia arvioinut tutkimuslaitos arvelee. Kuva: Jaana KankaanpääSuomalaiset suhtautuvat positiivisesti ja luottavaisesti pankkialaan. Tutkimuslaitos Epsi Ratingin maanantaina julkaiseman kyselyn mukaan sekä kuluttajien luottamus että tyytyväisyys ovat kasvussa.
90 prosenttia suomalaisista pitää luottamustaan vahvana tai neutraalina. Kasvua edellisvuoteen on viisi prosenttiyksikköä. Kyselyn mukaan yli 75 prosenttia suomalaisista on tyytyväisiä pankkiinsa. Luku on pohjoismaiden korkein.
Digitalisaatio saattaa kuitenkin verottaa tyytyväisyyttä. Tutkimuslaitoksen mukaan kaikkia asiakkaita ei miellytä palvelujen siirtyminen tiskiltä kasvottomaan nettimaailmaan.
Tosin vain 25 prosenttia suomalaisista pankkiasiakkaista käyttää esimerkiksi mobiilisovellusta. Norjassa vastaava luku on 50.
Tutkimusta varten Epsi Rating haastatteli yli 4 000 suomalaista, joista 1 000 oli yritysasiakkaita. Tutkimuksen virhemarginaalit ovat haarukassa +/– 2 indeksipistettä.
Juttua muokattu 5.10. klo 8.40: lisätty tieto haastateltujen määrästä ja virhemarginaalista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

