S-ryhmän tulos viime vuoden huipputahdissa – pääjohtaja ei nimennyt toimia kuivuudesta kärsivien tuottajien avuksi
Alkuvuoden tulos muodostui odotettua paremmaksi. Halpuuttaminen pysyy osana kaupparyhmän strategiaa.
S-ryhmä aikoo tehdä toimia hintakilpailun varmistamiseksi. Halpuutus omasta katteesta tinkimällä jatkuu, SOK:n pääjohtaja lupaa. Kuva: Venla TirkkonenSOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä ei tiistaina S-ryhmän tulosjulkistuksen yhteydessä luvannut konkreettisia toimia tuottajien aseman helpottamiseksi. Kuluvana vuonna kannattavuutta on syönyt poikkeuksellinen kuivuus, joka on heikentänyt satonäkymiä merkittävästi.
Ruotsissa osa kaupoista on esimerkiksi lopettanut ulkomaisten tuotteiden ostamisen kotimaisen tuotannon tukemiseksi. S-ryhmä on Suomen päivittäistavarakaupan toinen suuri toimija.
"Olemme havainneet, että on huono vuosi viljelijöiden näkökulmasta. Ymmärrämme hyvin tämän huolen", Heikkilä totesi.
Hän viittasi hallituksen mahdolliseen tukipakettiin Ruotsin tapaan ja Reijo Karhisen johtamaan kannattavuustyöryhmään. Karhisen johdolla etsitään toimia pitkään jatkuneen ruuantuotannon kannattavuusongelman ratkaisemiseen.
Konkreettisia toimia kaupan puolesta Heikkilä ei kuitenkaan nimennyt.
"Uskon, että erilaisia keinoja löytyy, millä tilannetta voidaan helpottaa. Kauppa on mielellään mukana niitä keksimässä."
S-ryhmän tammi–kesäkuun operatiivinen tulos oli 133 miljoonaa euroa. Viime vuodesta tulos kasvoi vajaat neljä prosenttia. Koko vuoden tulos näyttää pysyttelevän viime vuoden ennätyslukemissa.
"Tänä vuonna suunnittelimme pienempää tulosta kuin edellisenä vuonna johtuen isoista panostuksista, mutta puolen vuoden luvut näyttävät, että olemme lievästi parantaneet edellisvuodesta", Heikkilä totesi. S-ryhmä investoi alkuvuonna 280 miljoonaa euroa eli yli 30 miljoonaa euroa enemmän kuin vuosi sitten.
Myynti kehittyi alkuvuonna hyvin, ja erityisesti SOK-yhtymän tulos koheni vuodentakaisesta. Viime vuodelle ajoittuneet Latvian ja Liettuan toimintojen alasajo ei enää tänä vuonna näkynyt tuloksessa.
"Venäjällä paransimme market-kaupan tulosta ja myös hotelliliiketoiminta parani. Myös koko ryhmän tasolla hotelliliiketoiminta meni hyvin", Heikkilä totesi.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti oli 5 610 miljoonaa euroa. Lukema kasvoi hienoisesti viime vuodesta, kuten myös ryhmän henkilöstömäärä.
Halpuuttaminen pysyy edelleen osana S-ryhmän strategiaa.
"Aiomme edelleen tehostaa toimintaa, ja sitä kautta luoda varaa oman katteemme laskemiseen ja hintakilpailun varmistamiseen", Taavi Heikkilä totesi.
Digitaalisiin ratkaisuihin investoiminen jatkuu niin ikään, ja asiakastiedosta koetetaan ottaa mahdollisimman paljon irti. Heikkilän mukaan suurin hyödyntäjä on asiakas itse, ja asiakas päättää itse, missä laajuudessa tietoja käytetään.
Elokuussa julkaistaan Omat ostot -palvelu. Asiakasomistajat voivat verkkopalvelun kautta seurata omaa kulutustaan ja ostoksiaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
