Tiilikainen: Kalamarkkinatapahtumilla lisää hyötyjä kalastukselle ja matkailulle
Ministeri Tiilikaisen mukaan kalamarkkinatapahtumia tulee kehittää myös matkailullisiksi vetovoimatekijöiksi.
Nykyään puolet maan kymmenestä suurimmasta kalamarkkinatapahtumasta järjestetään vesistö-Suomessa. Kuva: Ville-Petteri MäättäMaatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) pitää hyvin myönteisenä sitä, että maan viisikymmentä kalamarkkinatapahtumaa markkinoivat kalataloutta laajalti.
"Kalamarkkinatapahtumissa käytetään vuosittain 10 miljoonaa euroa kalamarkkinatuotteiden ostoon", ministeri sanoi Kalatalouden Keskusliiton 125-vuotisjuhlassa. Tapahtumassa luovutettiin kalamarkkinatapahtumien kehittämisraportti.
Tiilikaisen mukaan kalamarkkinatapahtumia voidaan kehittää monipuolistamalla tuote- ja ohjelmatarjontaa, kehittämällä yhteismarkkinointia, yhteistä koulutusta ja muuta yhteistyötä.
Ministeri painotti tapahtumassa keinoja helpottaa ja yksinkertaistaa kalamarkkinatapahtumiin osallistuvien kalastajien ja jalostajien lupakuormaa.
Saaristoasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Kosonen toivoo, että luovutettu raportti johtaisi kalamarkkinatapahtumien ja niiden verkoston myönteiseen monipuoliseen kehittymiseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
