Mistä löytyy Suomen pisin tievaurio? Lähetä kuva MT:lle, hurjimmat lukemat palkitaan
MT etsii Suomen pisintä kelirikkoa tai päällystevaurioita. Lähetä meille kuva löytämästäsi kyltistä sähköpostitse.
Liikennemerkillä varoitetuista tievaurioista tulee ilmoittaa lisäkilvellä myös varoituksen voimassaolomatka. Kuva: Jarkko SirkiäVarma kevään merkki. Keltaisella pohjalla oleva punareunainen kolmio, jonka keskellä suuri huutomerkki.
Viralliselta nimeltään kyseinen liikennemerkki on A33, muu vaara. Vaaran laatu ilmaistaan lisäkilvellä, ja etenkin kevätaikaan se on useimmiten päällystevaurio tai kelirikko.
Toisella lisäkilvellä ilmoitetaan merkin ilmoittaman vaaran kesto.
”Jos kyse on yhtään pidemmästä ongelmasta, kuin vaikka yksittäisestä montusta tai vain paikallisesta vauriosta, niin ongelman pituus tulisi ilmoittaa”, kertoo Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman.
Varoitus tulee uudistaa aina maanteiden tai muiden suurempien teiden risteyksissä, mutta nykyään ohjeistus on, että ensimmäisessä vaurioista varoittavassa kyltissä kerrotaan koko varoitusalueen pituus.
Lisäkilvessä ilmoitetulle varoituksen voimassaolomatkalle ei ole määritetty enimmäispituutta.
Lähetä MT:n toimitukselle kuva varoituskilvestä ja sen kilometrimäärästä osoitteeseen verkkolehti@mt.fi
Toimi näin, jos tien huono kunto aiheuttaa vahinkoa autollesi.
Ota ylös tarkka tapahtumapaikka ja -aika. Merkitse paikka ylös esimerkiksi karttaan.
Ota myös kuva vahingon aiheuttaneesta tien ongelmakohdasta, jos se on turvallisesti mahdollista.
Ota ylös ja mahdollisuuksien mukaan kuvaa myös tilanteessa aiheutuneet ajoneuvon vauriot heti vahingon tapahduttua.
Sähköinen asiointipalvelu korvaushakemuksen tekemiseen löytyy ely-keskuksen nettisivuilta. Sivulta löytyy myös ohjeet hakemuksen lähettämiseksi kirjepostilla.
Lisätietoja ja neuvontaa vahingonkorvaushakemuksen tekemiseen löytyy sivulta palautevayla.fi.
Ota yhteyttä Palauteväylä-palveluun tai Tienkäyttäjän linjaan numerossa 0200 2100 aina, jos havaitset tiellä välitöntä korjaamista vaativia kunnossapidon puutteita.
Kyltillä on merkitystä, jos autolle tulee heikon tienpinnan vuoksi vaurioita. Tien kunnosta varoittaminen ei automaattisesti vapauta ylläpitäjää vastuusta, mutta se otetaan korvaushakemuksia arvioidessa huomioon.
Merkin tarkoitus on ensisijaisesti varoittaa väliaikaisista vaurioista, kunnes ne ehditään korjata.
”Ely-keskuksilla on juuri vahingonkorvausvastuun vuoksi kannustin varoittaa tällaisista vaurioista. Tarkoituksena ei ole, että merkit olisivat pitkäaikaisratkaisuja ja paikallaan vuosikausia, mutta joillain teillä näinkin valitettavasti on”, Österman kertoo.
Tänä vuonna päällysterahat ovat aiempia vuosia korkeammat, ja siksi pidempään huonossa kunnossa olleiden teiden kunnostuksesta on nyt hieman aiempaa enemmän toivoa.
Tämän vuoden jälkeen teiden kunnossapidon rahoitus kuitenkin jälleen laskee.
MT etsii Suomen pisintä tierikkoaluetta ja siitä kertovaa lisäkilpeä. Lähetä MT:n toimitukselle kuva varoituskilvestä ja sen kilometrimäärästä, sekä tieto siitä, missä merkki sijaitsee ja kuinka kauan se on ollut paikallaan.
Lähetä kuva ja omat yhteystietosi osoitteeseen verkkolehti@mt.fi 8.5. mennessä.
Kolmen pisimmän tierikkovaroituksen löytäjät palkitaan sääasemalla, jossa on lämpömittarin lisäksi esimerkiksi ilmapuntari.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







