Kelirikko riivaa eri puolilla maata
Elykeskusten ennusteiden mukaan kelirikko alkaa tavallista aiemmin ja kestää pidempään. Varoitusmerkkejä asennetaan jo eri puolille maata, ja painorajoituksia asetetaan tarpeen mukaan.Pirkanmaan kelirikosta odotetaan vaikeinta seitsemään vuoteen. Vaikeuksia ennustetaan etenkin raskaalle liikenteelle Tampereen pohjoispuolisilla sorateillä, mutta sade ja lämpötilan vaihtelut ovat tehneet vaurioita myös päällystetyille teille.
Kelirikkoa ennustetaan esiintyvän keskimääräistä enemmän myös Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa, Kaakkois-Suomessa, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa.
Soratie rikkoontuu, jos pohjaveden pinta jäi alkutalvesta korkealle ja muodosti jäätä tierakenteisiin. Lauha talvi onkin aiheuttanut sorateille pintakelirikkoa ja velliintymistä.
Kaakkois-Suomessa päällystetyt tiet ovat kärsineet normaalia enemmän, joten odotettavissa on reikiintymistä.
Pohjois-Savon elykeskuksen mukaan Itä-Suomessa saatetaan joutua lisäämään painorajoituksia aiemmista vuosista. Kelirikkoisten sorateiden
korjauksiin on käytettävissä 700 000 euroa, mikä riittää elykeskuksen mukaan vain välttämättömiin korjauksiin.
Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia.
Syynä lauha talvi
Tavallista pahempi kelirikkokevät johtuu siitä, että lauhan ja sateisen syksyn ja talven jälkeen teillä on routaa normaalitalvea vähemmän. Jatkon ratkaisee sää: jos kevään säät ovat roudan sulaessa pilviset ja sateiset, sulaa routa nopeasti ja tien pinta voi liejuuntua. Kelirikkoa lieventävät hitaasti etenevä viileä kevät, aurinkoiset päivät ja yöpakkaset.
Pintakelirikko voi muuttua tierungon sulamisen myötä runkokelirikoksi, jolloin tien kantavuus heikkenee ja joudutaan käyttämään painorajoituksia.
Rajoituksilla turvataan elintärkeät kuljetukset ja pääsy talouksiin henkilöautolla. Elintärkeitä kuljetuksia ovat muun muassa maidon, energian, teuraseläinten, eläinrehun, siemenviljan ja polttoaineiden kuljetukset, maatalouskoneiden siirrot kevätkylvöissä, tilakohtaiset lietelannan ajot, kauppojen päivittäistavarakuljetukset sekä linja-autoliikenne ja hälytysajot.
Sen sijaan esimerkiksi puutavarakuljetuksia ei katsota elintärkeiksi kuljetuksiksi. Elykeskus voi myöntää niihin maksullisia kuljetuslupia.
Kuivata ja kuivata
Suomen tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja suree teiden surkeaa kuntoa ja rahapulaa: tämän vuoden yksityistierahat ovat esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla jo loppu.
Pienikin raha auttaisi.
”Kuivatus, kuivatus ja kuivatus. Ojituksen, rumpujen ja kaltevuuksien laittaminen kuntoon ei ole iso juttu, mutta olennaista kelirikon torjunnassa.”
Kelirikko aiheuttaa hänen mukaansa pelkästään metsäteollisuudelle yli 100 miljoonan euron menetykset vuosittain kiertoteiden, kaluston ja puun laatuongelmien vuoksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


