Matkailumme kaipaa laadukasta tuotteistusta
MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi sanoi hiljan, että Suomi häviää kansainvälisessä matkailukisassa korkealla hinnalla ja vähällä markkinoinnilla. Suomi onkin kallis, mutta hintatasoomme on mahdoton vaikuttaa nopeasti.
Poliittiset päätökset työmarkkinalain sekä arvonlisä-, yritys- ja alkoholiveron osalta ottavat aikaa. Kustannustason muutosta odotellessa naapurimme menevät meistä ohi.
Edunvalvontaamme hoidetaan hyvin, mutta myös matkailualan pitää kantaa kortensa kekoon. Asioita tulee tehdä paremmin kuin ennen ja paremmin kuin muut.
Kallis herättää mielikuvan ylihinnoitellusta tuotteesta ja sitä me valitettavan usein tarjoamme.
Luksus sen sijaan on laadukasta kallista kera lisäarvon, mistä olemme valmiita maksamaan. Kuten Kaukoidän tai Keski-Euroopan näkökulmasta katsottuna mukavasta ja rauhallisesta lomailusta maaseudun puhtaassa luonnossa, metsän reunassa ja järven rannalla.
Uskon, että Suomella on mahdollisuus nousta luontomatkailun kansainväliseksi edelläkävijäksi. Siinä suomalaisella mökkimatkailulla on merkittävä rooli.
Luonnon arvostus on suomalaisten dna:ssa ja myös ulkomailla osataan arvostaa meille pienistä asioista syntyviä kokemuksia. Metsässä kävelyä, raitista ilmaa, avaruutta ja hiljaisuutta.
Ohjatusta ohjelmasta ja elämyksistä ollaan valmiita maksamaan, kunhan niitä osataan lomavieraille tarjota myös matkailukeskusten ulkopuolella.
Porojen ja tuomiokirkon imagokuvilla markkinoinnin aika on ohi. Tärkeintä on laittaa tuote kuntoon – se myös markkinoi itse itseään.
Kohteittemme, kuten vuokramökkien ja niiden varustuksen, ympäröivän seudun ja muiden lomanviettoon ja luontoon liittyvien palveluiden tulee tarjota asiakkaan rahoille vastinetta. Majoitus on vain yksi osa isoa kokonaisuutta. Näin sosiaalisen median aikana asiakkaat itse markkinoivat kokemiaan elämyksiä omissa kanavissaan – hyvässä ja pahassa.
Me suomalaiset olemme välillä laiskoja ja menemme sieltä, missä aita matalin. Tuudittaudumme oletettuun imagoomme ja toimimme turhan usein vasta sitten, kun on pakko. Tuote ja sen kirkastaminen jäävät näin pakostakin puolitiehen.
Ehdotan matkailuelinkeinolle, että huolehditaan myös sellaisesta tekemisestä, jolla voimme nopeammin itse parantaa tilannettamme. Koska hintatasomme on korkea, skarpataan ja tarjotaan rahalle aidosti vastinetta ja paketoidaan päälle vielä lisää elämyksiä.
Maailman parhaat raaka-aineet meillä jo on, mutta itse kunkin matkailualan toimijan tulee kokata niistä maailmanluokan sisältöä.
Ei raakoja tuotteita kukaan osta, varsinkaan kalliilla.
Juha-Pekka Olkkola
toimitusjohtaja
Lomarengas Oy
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
