
Keskon pääjohtaja Mikko Helander arvostelee Lidliä vastuuttomuudesta
Lidlin linjaus virikehäkkimunien myynnin lopettamisesta ei ole Keskon pääjohtajan mukaan kaikilta osin vastuullista toimintaa. "Sillä ajetaan tuottajat vaikeuksiin."
Mikko Helander sanoo suomalaistuottajien ja teollisuuden joutuvan perikatoon, mikäli ruuan alehinnoittelua jatketaan. Kuva: Markku Vuorikari
Aki Lamminen myi perjantaina Lopen Männistön perunaa Helsingin Ruoholahden Citymarketin Sadonkorjuupäivillä 1,50 euron kilohinnalla. Kauppa kävi Lammisen mukaan rapeasti. Kuva: Markku Vuorikari"Koko keskustelu virikehäkkimunien myynnistä on varsin pinnallista eikä se kerro kokonaisvastuusta mitään", Keskon pääjohtaja Mikko Helander arvostelee.
"Jos Kesko isona toimijana lähtisi yhtäkkiä tuolle tielle, se ajaisi monet kananmunantuottajat suuriin vaikeuksiin."
Kesko on valittu Helanderin mukaan useana vuonna maailman vastuullisimmaksi kaupaksi, jossa esimerkiksi lähiruuan osuutta pyritään kasvattamaan koko ajan. "Vastuullisuus tarkoittaa, että koko hankintaketjun pitää olla läpinäkyvä, jolloin kuluttajat voivat päättää sen pohjalta, mitä haluavat ostaa."
Kesko pyrkii siihen, että säädökset tuottajille ja koko ruokaketjulle olisivat koko EU:ssa tasaveroiset. "Nyt ne ovat Suomessa tiukemmat, mikä on iso haitta suomalaistuottajille."
Hallitus pyrkii siihen, että elintarvikkeiden eri osien alkuperä kerrotaan. Helander suhtautuu asiaan myönteisesti, mutta muistuttaa kuitenkin, ettei työmäärä ja kustannukset saa kasvaa liiaksi.
Helander ihmettelee suuntausta, jossa hyvää laatua halutaan myydä tuottajille alehintaan. Hän ei suoraan mainitse kilpailijoita, mutta viittaa S-ryhmän halpuutukseen ja Lidlin halpoihin hintoihin.
"Nyt ruokaketju pystytään vielä pelastamaan, mutta jos tällä tiellä jatketaan, suomalaisille tuottajille ja teollisuudelle käy huonosti."
Hän myöntää, että myös K-kaupan on pitänyt alentaa hintaa monissa tuotteissa, jotta markkinaosuus pysyisi. "Meillä on kuitenkin muita vahvoja tekijöitä: laatu, valikoima ja palvelu."
"Samalla panostetaan kotimaisiin tuotteisiin, joita on jopa 80 prosenttia myynnistä. Tavoite on myydä ekologista suomalaista lähiruokaa."
Kesko pyrkii siihen, että noin 70 prosenttia K-kauppojen tuotteista on samoja tavaroita, jolloin kauppiaan hankkimaksi osuudeksi jää 20–30 prosenttia. "Siitä suuri osa ostetaan suoraan lähituottajilta."
Keskosta kerrotaan, että kauppiaiden maakunnasta ostamien lähituotteiden määrä oli viime vuonna 610 miljoonaa euroa. Määrä kasvoi edellisvuodesta 43 miljoonaa eli 7 prosenttia.
Perjantaina Helsingin Ruoholahden Citymarketissa oli Sadonkorjuupäivät, jolloin kaupassa oli useita tuottajia myymässä ruokaa suoraan kuluttajille.
Kauppias Tero Huhtala kertoi, että lähiruokaa halutaan ottaa myyntiin "niin paljon kuin saadaan". Syksy on parasta myyntiaikaa, kun vihannekset ja juurekset ovat tuoreita. Tuoretavarasta 10–15 prosenttia on lähiruokaa, mikä tekee rahassa vuodessa pari miljoonaa euroa.
Perniössä kasvatettua ja Vantaalla tuotettua Myrttisen suolakurkkua myytiin 1,5 kilon purkeissa hintaan 10 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
