Pääministeri Orpo kyselytunnilla: Hallitus ei ole pettänyt koulutuslupausta
Hallitus ajaa ensi vuoden budjettiin 120 miljoonan euron leikkausta ammatilliseen koulutukseen.
Pääministeri Petteri Orpo (kok.) muistutti, että sopeutustoimia on jouduttu kokonaisuudessaan tekemään paljon. LEHTIKUVA / Markku Ulander.Pääministeri Petteri Orpo (kok.) puolusti eduskunnan torstaisella kyselytunnilla hallituksen ajamia koulutusleikkauksia. Leikkauksista kysyi ensimmäisenä Pia Hiltunen (sd.), joka muistutti, että ennen vaaleja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) oli vaatinut ammattikoulutukseen riittäviä määrärahoja.
Nyt hallitus ajaa ensi vuoden budjettiin 120 miljoonan euron leikkausta ammatilliseen koulutukseen.
”Asiantuntijatahojen laskelmien mukaan leikkaus voisi merkitä jopa 1 600 opettajan vähennystä tai yli 11 000 opiskelupaikan menetystä”, Hiltunen sanoi.
Inka Hopsu (vihr.) totesi, että hallinnon säästöjen kanssa ammatillisen koulutuksen leikkaus nousee 130 miljoonaan euroon. Hän sanoi, että puhe siitä, että koulutus olisi erityissuojeluksessa, on pötyä.
”Hallitus ensin päätti aikuiskoulutustuen lakkauttamisesta, sitten tehtiin vapaan sivistystyön suuret leikkaukset, nyt ammatillisen koulutuksen leikkaukset, ja sitten on vielä työnantajilta koulutusvähennyksen poisto. Eli kaikki osuvat tähän aikuiskoulutukseen. Miten hallitus aikoo kantaa vastuuta aikuisten kouluttautumisesta ja työttömien työllistymisestä?”
Pääministeri Orpo vastasi, ettei koulutuslupausta ole petetty. Hän vetosi siihen, että sopeutustoimia on jouduttu kokonaisuudessaan tekemään paljon.
”Me ollaan jouduttu tekemään nämä yhdeksän miljardin sopeutukset. Ja siihen kokonaisuuteen, kun katsoo opetuksen, osaamisen, sivistyksen kokonaisuutta, niin kyllä on erityissuojeluksessa”, hän sanoi.
Orpo vakuutti, että hallituksen suojeluksessa on osaaminen sen kaikilla tasoilla.
”Ja mitä tulee ammatilliseen koulutukseen, niin leikkaus on leikkaus, siitä ei pääse mihinkään. Mutta me käytämme Suomessa yli kaksi miljardia ammatilliseen koulutukseen. Ne rahat on syytä käyttää paremmin, ja sitä työtä tehdään, jotta se on mahdollisimman vaikuttavaa.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





