Venäjä viennin ainoa valonpilkahdus
Suomen vienti kasvaa Venäjälle ja Kaukoitään, mutta muille tärkeille alueille vienti väheni viime vuonna, kertoo Tullin vientitilasto.
Vienti Venäjälle kasvoi 13 prosenttia vuonna 2011 ja marraskuuhun 2012 mennessä kahdeksan prosenttia. Sen arvo oli noin 5,3 miljardia.
Venäjän kauppa ei riitä kannattelemaan koko vientiä. Tammi–lokakuussa vienti oli hienoisessa kasvussa, mutta kasvu taittui marras–joulukuun aikana.
Siksi koko viime vuoden viennin arvo jäi toissa vuoden tasolle eli 56,8 miljardiin euroon.
”Tulos oli viennissä nolla. Se ei kasvanut, eikä laskenut”, Tullin tilastojohtaja Timo Koskimäki sanoo.
Viennin pysäys johtuu euroalueen vaikeuksista. Vienti euroalueen maihin laski kolme prosenttia ja koko EU:iin neljä prosenttia. Kaikkiaan 54 prosenttia viennistä suuntautuu EU-maihin.
Tuonti väheni hieman ja jäi vajaaseen 59,1 miljardiin euroon. Kauppatase jäi 2,3 miljardia euroa alijäämäiseksi.
”Jos jotain positiivista, niin kauppataseen alijäämä pieneni edellisvuodesta”, Koskimäki miettii.
Vuonna 2011 kauppatase oli 3,7 miljardia euroa alijäämäinen.
Venäjä on Suomen tärkein kauppakumppani. Tuonti Venäjältä oli 2012 marraskuun loppuun mennessä noin 9,5 miljardia euroa. Suuri summa selittyy osaksi öljyn korkealla hinnalla.
Tuonti on pääosin öljyä ja kaasua. Kaikkiaan energiatuotteiden osuus Venäjän tuonnista oli 83 prosenttia.
Toiseksi suurimman tuontimaan Saksan tuonnin arvo on hieman vajaa seitsemän miljardia.
”Venäjä on suurin tuontimaa ja toiseksi suurin vientimaa. Lisäksi vienti sinne on kasvussa”, Koskimäki kertoo.
Esimerkiksi elintarvikkeiden vienti kasvoi kahdeksan prosenttia viime vuonna. Koskimäki arvelee, että myös muiden EU-maiden kauppa Venäjälle kukoistaa, sillä maan talous kasvaa. Venäjän bruttokansantuote on vahvistunut 3–4 prosenttia vuodessa.
Viennin rakenne Venäjälle on monipuolinen ja Suomi on monien tavaroiden kauttakulkumaa. Vientikaupasta on tavaroiden välitystä hieman vajaa kolmannes.
Kaupan rakenne näkyy rajalla. Kulutustavaroita viedään itärajan yli rekalla. Rajan ylittää vajaa 400 000 kuormattua rekkaa vuosittain.
Takaisin Suomeen rekat tulevat tyhjinä.
Vuonna 2008 rajan ylitti yli puoli miljoonaa rekkaa.
”Autonkuljetusralli Suomen läpi näyttää poistuneen”, on Koskimäen perustelu liikenteen vähenemiselle.
Matkustajaliikenteen itärajalla odotetaan kasvavan lähivuosina.
Myönteisiä vientilukuja löytyy kemianteollisuudesta. Se on kasvanut koko 2000-luvun ajan. Viime vuonna kasvuprosentti oli 8,4. Kemian tuotteet ohittivat puun ja paperin tärkeimpänä vientialana alkuvuodesta 2011.
Nyt kemianteollisuuden tuotteiden osuus viennistä on noin 23 prosenttia. Puun ja paperin osuus on noin 19 prosenttia, ja osuus on laskussa.
Noin puolet kemian tuotteista on öljytuotteita.
Pahin notkahtaja on ollut sähkö- ja elektroniikkateollisuus. Syynä on matkapuhelinten viennin romahtaminen.
”Koko ala alkaa olla niin pieni, ettei sitä tarvitse ensi vuonna miettiä. Mutta jotain on tullut tilalle, sillä talous toimii siitä huolimatta”, Koskimäki sanoo.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
