Polttoaineen jakeluvelvoite alenee – muutos hillitsee tankkauksen kustannuksia, mutta tämä toimiala pitää sitä uhkana kehitykselleen
Liikennepolttoaineiden jakeluvelvoitteen alennus hillitsee tankkauksen kustannuksia, mutta biokaasuala protestoi päätöstä.Työ- ja elinkeinoministeriö on lähettänyt lausunnolle luonnoksen hallituksen esitykseksi, jolla liikennepolttoaineiden hintojen nousua pyritään hillitsemään jakeluvelvoitelakia muuttamalla. Tarkoituksena on alentaa vuoden 2024 jakeluvelvoite 13,5 prosenttiin.
Jakeluvelvoite pysyisi näin tämän vuoden tasolla eikä nousisi nykylain mukaisesti 28 prosenttiin.
Lisäksi esityksessä alennettaisiin niin sanottujen kehittyneiden polttoaineiden vuoden 2024 lisävelvoitetta kahteen prosenttiyksikköön ja vuoden 2025 lisävelvoitetta kolmeen prosenttiyksikköön.
”Muutokset toisivat haasteita tekemällä investointiympäristöstä epävakaan ja huonosti ennustettavan.” Janika Keinänen
Jakeluvelvoite on tärkein olemassa oleva teollisen mittakaavan biokaasuinvestointeihin kannustava tekijä. Biokaasualan näkökulmasta jakeluvelvoite on toiminut erittäin hyvin, arvioi projektipäällikkö Janika Keinänen.
Keinänen vastaa Valiolla lantabiokaasuliiketoiminnan kehittämisestä.
”Muutokset jakeluvelvoitteeseen vaikuttaisivat väistämättä biokaasutoimijoiden investointivalmiuksiin ja toisivat haasteita tekemällä investointiympäristöstä epävakaan ja huonosti ennustettavan”, Keinänen sanoo.
Hän muistuttaa, että teollisen mittakaavan biokaasutuotannon suunnittelu luvituksineen ja rakennusvaiheineen vie noin puoli vuosikymmentä, mikä korostaa vakauden merkitystä.
”Pidämme hallituksen suunnitelmia jakeluvelvoitetasojen alentamisesta biokaasuinvestointien syntymisen ja koko yhteiskunnan hyötyjen kannalta haitallisena. Erityisesti kehittyneiden uusiutuvien polttoaineiden alavelvoitteen laskemisella olisi negatiivinen vaikutus kotimaisiin biokaasuinvestointeihin ja toimialan kehittymiseen.”
Keinäsen mukaan investointiympäristön heikentäminen poliittisesti vaarantaa kotimaisten vihreän siirtymän hankkeiden investointien toteutumisen.
”Kunnianhimon tasoa laskemalla ylläpidetään Suomen riippuvuutta tuoduista fossiilisista polttoaineista sekä väkilannoitteista kotimaisten liikennepolttoaineiden ja kierrätyslannoitteiden sijaan.”
”Tieliikenteen saavutettavissa olevien päästövähenemien menettäminen voi pahimmillaan myös koitua kustannukseksi muille toimijoille, kuten maatalouden sektorille.”
Jakeluvelvoitteen alentaminen on Keinäsen mukaan ristiriidassa hallitusohjelman kirjausten kanssa biokaasun tuotannon edistämisestä.
”Jos jakeluvelvoitetta alennetaan, tulisi hallituksen huolehtia biokaasun tuotannon ja käytön kannusteista muilla keinoilla, kuten esimerkiksi huolehtimalla, että biokaasun investointituet turvataan myös jatkossa sekä huolehdittava hankintatuista biokaasulla toimiville raskaille ajoneuvoille sekä kannusteista maatiloille osallistua biokaasun tuotantoon.”
”Lisäksi Suomen tulee omalta osaltaan huolehtia, ettei EU:sta tule raskaan liikenteen polttomoottoriajoneuvojen käyttöä haittaavia päätöksiä. Hallituksen tulee myös huolehtia, että biokaasun jakeluverkko saadaan Suomessa kuntoon.”
Lausunnolle lähetetty esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







