Kauppaan ei pian kannata mennä pelkkä lompakko mukanaan ‒ S-ryhmä rukkaa ostoskassien hintoja
Näillä kahdella liikkeellä houkutellaan kuluttajia vastuullisempiin valintoihin S-ryhmän myymälöissä.
Uusi hinnoittelu houkuttee kuluttajia vastuullisempiin valintoihin S-ryhmän myymälöissä. Kuva: Carolina HusuS-ryhmä tiedottaa, että se on sitoutunut vähentämään muovikassien kulutusta myymälöissään osana kansallista muovikassisitoumusta.
Päivittäistavarakaupan tiedotteen mukaan vuonna 2023 Suomessa ostettiin vajaat 334 miljoonaa muovikassia. Luku vastaa noin 60 kassia jokaista asukasta kohden.
Vuoden 2024 aikana 76 prosenttia S-ryhmän päivittäistavarakaupan ostoskerroista tehtiin ilman uuden muovikassin ostamista. Kehitystä halutaan vauhdittaa edelleen.
"Sijoitamme kassoille kappalehinnaltaan edullisia ja ohutta muovia olevia jätekassirullia ostettavaksi niille asiakkaille, jotka pohtivat mitä käyttää roskapussina”, tiedottaa ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.
”Lisäksi muutimme kassivaihtoehtojen hintoja niin, että paperikassi maksaa edelleen 0,25 euroa, ison kestokassin hinta laskee 1,25 euroon ja muovikassin hinta puolestaan nousee Prismassa 0,35 euroon ja muissa marketkaupan ketjuissa 0,39 euroon", Ristaniemi jatkaa.
Muovissa, kuten muissakin materiaaleissa on hyvät ja huonot puolensa. Minkä tahansa kassin tuotanto kuluttaa luonnonvaroja.
"Kauppakassien osalta haluamme ensisijaisesti muistuttaa asiakkaitamme siitä, että luonnolle ja lompakolle kaikkein paras kassi on se, mikä kotoa jo löytyy.”
Ristaniemi kehottaa asiakkaita käyttämään kasseja useampaan kertaan ja pitää niitä mukana.
”Asiakkaamme voivat seurata omaa muovikassimäärää S-mobiilin Omat ostot -osiossa, jossa näkee ostettujen kassien määrän sekä niihin käytetyt eurot kuluneelta vuodelta ja kuukaudelta.”
Roskapussiksi taas oiva valinta on ohuempaa muovia oleva jätekassirulla, muistuttaa Ristaniemi.
Muovin vähentäminen liittyy myös S-ryhmän vastuullisuusohjelman tavoitteeseen luonnonvarojen kunnioittamisesta.
S-ryhmän projekti ja yhteiskokeilu liittyy VTT:n ja Vaasan yliopiston johtamaan Reusify-tutkimuskokonaisuuteen, jossa S-ryhmän lisäksi toimii yli 20 muuta keskeistä suomalaista yritystä ja tekijää pakkausten uudelleenkäytön mahdollistavassa arvoketjussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






