MT:n lukijat tyrmäävät Bernerin suunnitelmat tienkäyttömaksuista
Sosiaalisessa mediassa liikenneministerin kaavailuille liikenee vain vähän ymmärrystä. Pelkona on, että autoilun kustannukset kallistuvat jatkossa kohtuuttomasti.MT uutisoi eilen maanantaina liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) aikeista laskuttaa autoilijoita näiden tienkäytöstä uusin tavoin.
Liikenneministerin mukaan esimerkiksi vakuutusyhtiöt, teleoperaattorit ja autokauppiaat voisivat jatkossa käydä autoilijan kukkarolla.
MT:n verkkouutinen aiheesta sai osakseen suuren huomion ja synnytti kosolti kielteistä palautetta.
Bernerin avaus herättää pelkoja muun muassa autoilun kustannusten kohtuuttomasta kallistumisesta.
"Ja mitä saa autoilija vastineeksi, surkeat tiet ja kasvavat maksut", Esa Hakkarainen epäilee.
"Miten käy esimerkiksi maaseutumatkailun, Pohjois-Suomen matkailun, suoramyynnin, vierailujen kansallispuistoissa ja virkistysalueilla ja luontosuhteen. Luontoon pääsy oli sentään "edullista" eli polttoaineen ja eväiden hintaista. Ei meillä ole varaa tällaiseen", Auli Hirvonen päivittelee.
Anu Saalasti pitää kuviota keskittämispolitiikan keppihevosena.
"Maaseudun autioittaminen ei kun jatkuu. Tää on kyllä ilmiselvä keino saada kehäkolmosen sisäpuoli oleen ainoa asuinpaikka, ja maaseudun työttömyys ja velkaantuminen huippuunsa", hän jyrisee.
Pauli Rämön mielestä liikenteen maksuja ja veroja pitäisi reilusti vähentää.
"Paljon helpommalla päästäisiin, jos vain korvamerkittäisiin liikenteestä kerätyt verot liikenneverkon kehittämisen. Muutaman vuoden päästä, kun tieverkon korjausvelka on saatu hoidetuksi, pelkät liikenteestä kerätyt arvonlisäverot riittäisivät liikenneverkon ylläpitämiseen, ja kaikista muista liikenteeseen kohdistetuista veroista voitaisiin vähitellen luopua."
Berner yhtiöittäisi liikenneväylät
Berner ajaa valtion liikenneväylien yhtiöittämistä.
Ministerin mielestä kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin tulisi asentaa sim-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan.
Berner on toisaalta myös korostanut, että mitään lopullista ei ole vielä päätetty. Selvitys on kesken.
Perussuomalaiset ovat suhtautuneet epäilevästi väylien yhtiöittämiseen. Näin ollen on mahdollista, että hanke kaatuu hallituksen kehysriihessä.
Berner esitteli ajatuksiaan Helsingin Sanomien haastattelussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

