"Harmittaa" – MTK:n Marttila suree autoverouudistuksen kaatumista
Autoveroasiasta tuli MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan mielestä elämää isompi kysymys. Yhteisymmärrys syntyi siitä, että Suomi tarvitsee kattavan tieverkoston.
MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan mielestä biokaasulla pääsisi suhteellisen pienillä investoinneilla liikenteen päästöjen vähentämisessä eteenpäin. Kuva: Markku Vuorikari"Tottakai harmittaa. Ehdottomasti tästä (ministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemä liikenneuudistus selvityksineen) olisi pitänyt käydä vastuullinen prosessi. Hanskat eivät kuitenkaan putoa, liikenneverkon perusongelmat eivät poistu minnekään", MTK:n puheenjohtaja kommentoi Maaseudun Tulevaisuudelle liikenne- ja viestintäministeriön liikenneverkkoselvityksen lopettamista.
MTK ehti jo tukea autoveron poistoa, kunhan maaseudun olosuhteet ja pitkät etäisyydet huomioidaan käyttömaksuissa toimivan joukkoliikenteen ulkopuolella asuville.
" Konsensus (yhteisymmärrys) on siitä, että metsävaroistaan elävä Suomi tarvitsee kattavan tieverkoston. Puu pitää saada liikkeelle", Marttila perustelee.
Juha Marttilan mielestä autoveroasiasta osana liikenneverkkoselvitystä tuli "elämää isompi kysymys".
"Liikkumisessa kokonaiskustannukset ratkaisevat", hän jatkaa.
Nykyinen korkea autoverotuksen taso näkyy myös autokannan suhteellisen korkeassa keski-iässä.
Marttila myöntää, että jälkeenpäin on helppoa arvostella prosesseja ja tapaa, jolla selvitystyö esiteltiin.
"Jos reunaehdot ovat ne, että valmistellaan salassa ja autoverotuksen ratkaisu on tehtävä hetkessä, ei tästä tule koskaan mitään", Marttila arvelee.
Marttilan mukaan se on varmaa, että autoilijoilta kerätään maksuja jatkossakin. Keinovalinnoissa hän painottaisi sitä, ettei tehdä kohtuutonta rasitusta maaseudulla asuville, joilla ei ole mahdollisuutta valita toimivaa joukkoliikennettä.
Juha Marttilan omiin autohankintasuunnitelmiin ministeriön autoverospekulaatioilla ei ollut vaikutusta:
"Minulla ei ole suunnitelmia vaihtaa autoa lähiaikoina. Jokunen vuosi menee vielä", Kuopion kaupungintalolta maaseutugaalan seminaarista tavoitettu Juha Marttila kertoo.
MTK:n edusmies ajaa vuoden 2009 mallisella Nissan Xtraililla, jonka hän myös omistaa.
"Mittarissa on 180 000 kilometriä, sisään ajettu vehje", Juha Marttila kehuu autoaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
