Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Huoltovarmuus kunniaan– maa- ja metsätalous avainasemassa

    Euroopan talous- ja rahaliiton käynnistämisessä 1990-luvulla luotu mielikuva yhteisvaluutta-ajan odotettavissa olevasta ylivertaisuudesta ja kaikkivoipaisuudesta hämärsi huoltovarmuusajattelua siinä määrin, että kansanedustaja joutui

    kyselemään viranomaisilta

    mitä varautumisista poikkeusoloihin on jäljellä.

    Euroopan talousalue

    ulottuu Välimereltä Barentsin

    merelle, Euroopan unioni Norjan Finnmarkin verran

    tätä vähemmän.

    Jo vuonna 1809 saksalainen

    professori Alexander von Humboldt kuvasi tiedemaailmaan tosiasian, että Keski-

    Euroopan vuoristoista löytyvät samat ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet, jotka tulevat

    vastaamme liikkuessamme tällä mantereella samasta lähtöpisteestä kohti pohjoista.

    Luonnonmaantiede sanelee näin tuotantoa, joka pellolta ja metsästä elantonsa hankkivan on hyvä ottaa odotuksissaan huomioon. Suomen eduskunta

    nosti tämän asian näyttävästi

    esiin jäsenyysneuvotteluissa huomioonotettavaksi.

    Onneksi neuvottelijat

    saattoivat vedota saksalaiseen professoriin auktoriteettina. Euroopan unionin yhteisessä maatalouspolitiikassa tämän luonnonmaantieteen pitää

    realisoitua tasoitustueksi.

    EU:n tehtyä linjaratkaisunsa todistelu kohdistuu nyt

    kotimaassa valtiovarainministeriöön. Huoltovarmuus

    nousee pintaan, kun maailmanmarkkinahinnat joko luonnonoloista johtuen nousevat tai

    niitä vedätetään futuuripeleissä

    ylöspäin. Noin 80 miljoonaa uutta syöjää vuodessa lisää jo sinänsä kulutusta.

    Suomella on 1269 kilometriä yhteistä rajaa Venäjän federaation kanssa, mutta logistisesti maamme on saarivaltio, yli

    90 prosenttia tavarakaupan kuljetuksista tapahtuu meritse.

    Mielenkiintoisesti Venäjä on havainnut transitokuljetukset Suomenlahden satamien ja

    Suomen kaakkoisrajan kautta hyvin luotettavaksi kuljetusreitiksi, vaikka eteläisempiä

    kilpailevia vaihtoehtojahan on.

    Vuosikymmen sitten eduskunnan liikennevaliokunta vaati Huoltovarmuuskeskusta määrittämään minimimäärän Suomen lipun alla purjehtiville

    rahtialuksille ja rannikkoliikennetankkereille. Yhteismääräksi ilmoitettiin silloin

    60 kappaletta, tarve on tuskin nyt pienempi.

    Lisäksi eduskunta kiinnitti huomiota siihen, että Suomen ja Ruotsin välillä liikennöiviä

    matkustaja-aluksia saatettaisiin

    tarvita poikkeusoloissa tilapäiseen majoituskäyttöön.

    Tähän kiinnitti huomiotamme

    muun muassa valtioneuvos Harri Holkeri.

    Loogisesti vastaavalla tavalla on asennoiduttava lentoliikenteeseen.

    Yhden lentoyhtiön, jolla on riittävä lentokonekanta, pitää

    olla tarpeen vaatiessa hallituksen käytettävissä. Tässä katsannossa olisi takaperoista

    kehitystä luopua valtion enemmistöomistuksesta

    Finnairissa. Eduskunnan

    liikennejaosto näyttää ymmärtäneen, mistä on kysymys.

    Vuoden 2014 alusta lukien käyttöön otettava maataloustukijärjestelmä joudutaan liikkuvilta osiltaan räätälöimään kansalliset, huoltovarmuusedut huomioonottavaksi.

    Luomutuotannon ja vesistöjen hoidon osalta on jo viitoitettu kovat tavoitteet.

    Oma yllätyksensä on Sotkamon Talvivaaran kaivoksen vesistöjen suolausoperaatiot, joita rekisteröidään jo yli

    sadan kilometrin päässä

    kaivokselta.

    Metsäteollisuus on tehnyt tehtaiden alasajoillaan sekä kartellein ja pienpuun energiatukeen kohdistuvin, suuntaansa vaihtavin operaatioin kaikkensa,

    jotta metsänomistajien olisi mahdollisimman hankala

    hoitaa metsiään pitkäjänteisesti ja samalla valvoa kohtuullisesti

    omia etujaan. Jälkimmäiseen sisältyvät vahingonkorvausoikeudenkäynnit, jotka

    myrkyttävät ilmaa pitkään.

    Tilannetta ei helpota lainkaan se, että UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen ryhtyi kiristämään ja kuristamaan valtiovaltaa Kauppalehdessä (23.2.12) optimointimallillaan. ”Energiaveroleikkurin käyttö lisää Suomessa olevan tuotantokapasiteetin käyttöä sadalla

    miljoonalla eurolla (vientituloina mitattuna), mutta jos esimerkiksi hallitus tekee windfall-verosta päätöksen, teollisuus siirtää tonneja ja vientituloja vastaavasti Keski-Eurooppaan”.

    Mistä jalostettava puuaines ”optimoitaisiin”, todennäköisesti Venäjältä. Venäläiselle kuuselle ja männylle on

    määrätty – 18 vuoden neuvotteluprosessin huipentumana

    – yhdeksän miljoonan kiintokuution tariffikiintiö, jonka alaisista puista Venäjä perii

    tullia 13–15 prosenttia. Kiintiön

    ylittävälle osalle Venäjä saa määrätä vapaasti vientitariffeja.

    Koivulle ei aseteta tariffikiintiötä. Suomi toi enimmillään 16 miljoonaa kiintomottia

    puuta itänaapurista, viime

    vuosina selvästi alle kymmenen miljoonaa kuutiota.

    Helsingin pörssissä puolet

    kaupasta käyvät jo robotit, UPM:n ”omalompakko-optimointimalli” ei ole kaukana siitä.

    Valtiovalta joutuu kylmäpäisesti miettimään mikä on kestävää talousmetsätaloutta ja samalla sen, mikä on metsäteollisuuden taakanjako-osuus valtiontaloudessamme.

    Ovathan valinkauhassa myös

    metsälain sisältö, kemeratukien kokonaismäärä ja

    käyttösuunnitelma, pakollisen metsänhoitomaksun poistuminen ja aivan erityisesti

    Suomen EU:lle antamien

    uusiutuvan energian

    sitoumusten täyttäminen.

    Kaikilla näillä on huoltovarmuusmerkitystä.

    ERKKI PULLIAINEN

    Kirjoittaja on emeritusprofessori ja tietokirjailija.

    Avaa artikkelin PDF