vierasyliö Huoltovarmuus kunniaan– maa- ja metsätalous avainasemassa
Euroopan talous- ja rahaliiton käynnistämisessä 1990-luvulla luotu mielikuva yhteisvaluutta-ajan odotettavissa olevasta ylivertaisuudesta ja kaikkivoipaisuudesta hämärsi huoltovarmuusajattelua siinä määrin, että kansanedustaja joutui
kyselemään viranomaisilta
mitä varautumisista poikkeusoloihin on jäljellä.
Euroopan talousalue
ulottuu Välimereltä Barentsin
merelle, Euroopan unioni Norjan Finnmarkin verran
tätä vähemmän.
Jo vuonna 1809 saksalainen
professori Alexander von Humboldt kuvasi tiedemaailmaan tosiasian, että Keski-
Euroopan vuoristoista löytyvät samat ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeet, jotka tulevat
vastaamme liikkuessamme tällä mantereella samasta lähtöpisteestä kohti pohjoista.
Luonnonmaantiede sanelee näin tuotantoa, joka pellolta ja metsästä elantonsa hankkivan on hyvä ottaa odotuksissaan huomioon. Suomen eduskunta
nosti tämän asian näyttävästi
esiin jäsenyysneuvotteluissa huomioonotettavaksi.
Onneksi neuvottelijat
saattoivat vedota saksalaiseen professoriin auktoriteettina. Euroopan unionin yhteisessä maatalouspolitiikassa tämän luonnonmaantieteen pitää
realisoitua tasoitustueksi.
EU:n tehtyä linjaratkaisunsa todistelu kohdistuu nyt
kotimaassa valtiovarainministeriöön. Huoltovarmuus
nousee pintaan, kun maailmanmarkkinahinnat joko luonnonoloista johtuen nousevat tai
niitä vedätetään futuuripeleissä
ylöspäin. Noin 80 miljoonaa uutta syöjää vuodessa lisää jo sinänsä kulutusta.
Suomella on 1269 kilometriä yhteistä rajaa Venäjän federaation kanssa, mutta logistisesti maamme on saarivaltio, yli
90 prosenttia tavarakaupan kuljetuksista tapahtuu meritse.
Mielenkiintoisesti Venäjä on havainnut transitokuljetukset Suomenlahden satamien ja
Suomen kaakkoisrajan kautta hyvin luotettavaksi kuljetusreitiksi, vaikka eteläisempiä
kilpailevia vaihtoehtojahan on.
Vuosikymmen sitten eduskunnan liikennevaliokunta vaati Huoltovarmuuskeskusta määrittämään minimimäärän Suomen lipun alla purjehtiville
rahtialuksille ja rannikkoliikennetankkereille. Yhteismääräksi ilmoitettiin silloin
60 kappaletta, tarve on tuskin nyt pienempi.
Lisäksi eduskunta kiinnitti huomiota siihen, että Suomen ja Ruotsin välillä liikennöiviä
matkustaja-aluksia saatettaisiin
tarvita poikkeusoloissa tilapäiseen majoituskäyttöön.
Tähän kiinnitti huomiotamme
muun muassa valtioneuvos Harri Holkeri.
Loogisesti vastaavalla tavalla on asennoiduttava lentoliikenteeseen.
Yhden lentoyhtiön, jolla on riittävä lentokonekanta, pitää
olla tarpeen vaatiessa hallituksen käytettävissä. Tässä katsannossa olisi takaperoista
kehitystä luopua valtion enemmistöomistuksesta
Finnairissa. Eduskunnan
liikennejaosto näyttää ymmärtäneen, mistä on kysymys.
Vuoden 2014 alusta lukien käyttöön otettava maataloustukijärjestelmä joudutaan liikkuvilta osiltaan räätälöimään kansalliset, huoltovarmuusedut huomioonottavaksi.
Luomutuotannon ja vesistöjen hoidon osalta on jo viitoitettu kovat tavoitteet.
Oma yllätyksensä on Sotkamon Talvivaaran kaivoksen vesistöjen suolausoperaatiot, joita rekisteröidään jo yli
sadan kilometrin päässä
kaivokselta.
Metsäteollisuus on tehnyt tehtaiden alasajoillaan sekä kartellein ja pienpuun energiatukeen kohdistuvin, suuntaansa vaihtavin operaatioin kaikkensa,
jotta metsänomistajien olisi mahdollisimman hankala
hoitaa metsiään pitkäjänteisesti ja samalla valvoa kohtuullisesti
omia etujaan. Jälkimmäiseen sisältyvät vahingonkorvausoikeudenkäynnit, jotka
myrkyttävät ilmaa pitkään.
Tilannetta ei helpota lainkaan se, että UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen ryhtyi kiristämään ja kuristamaan valtiovaltaa Kauppalehdessä (23.2.12) optimointimallillaan. ”Energiaveroleikkurin käyttö lisää Suomessa olevan tuotantokapasiteetin käyttöä sadalla
miljoonalla eurolla (vientituloina mitattuna), mutta jos esimerkiksi hallitus tekee windfall-verosta päätöksen, teollisuus siirtää tonneja ja vientituloja vastaavasti Keski-Eurooppaan”.
Mistä jalostettava puuaines ”optimoitaisiin”, todennäköisesti Venäjältä. Venäläiselle kuuselle ja männylle on
määrätty – 18 vuoden neuvotteluprosessin huipentumana
– yhdeksän miljoonan kiintokuution tariffikiintiö, jonka alaisista puista Venäjä perii
tullia 13–15 prosenttia. Kiintiön
ylittävälle osalle Venäjä saa määrätä vapaasti vientitariffeja.
Koivulle ei aseteta tariffikiintiötä. Suomi toi enimmillään 16 miljoonaa kiintomottia
puuta itänaapurista, viime
vuosina selvästi alle kymmenen miljoonaa kuutiota.
Helsingin pörssissä puolet
kaupasta käyvät jo robotit, UPM:n ”omalompakko-optimointimalli” ei ole kaukana siitä.
Valtiovalta joutuu kylmäpäisesti miettimään mikä on kestävää talousmetsätaloutta ja samalla sen, mikä on metsäteollisuuden taakanjako-osuus valtiontaloudessamme.
Ovathan valinkauhassa myös
metsälain sisältö, kemeratukien kokonaismäärä ja
käyttösuunnitelma, pakollisen metsänhoitomaksun poistuminen ja aivan erityisesti
Suomen EU:lle antamien
uusiutuvan energian
sitoumusten täyttäminen.
Kaikilla näillä on huoltovarmuusmerkitystä.
ERKKI PULLIAINEN
Kirjoittaja on emeritusprofessori ja tietokirjailija.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
