Mönkijöillä puhaltavat uudet tuulet
Mönkijöiden maantiekäyttö ja turha rällääminen on vähentynyt parin viime vuoden aikana. Jouni Hirn Kuva: Viestilehtien arkistoMönkijäkauppa kukoisti viime vuosikymmenellä, kun tuli mahdolliseksi rekisteröidä mönkijä tieliikennekäyttöön. Samalla halpaketjut alkoivat myydä Kaukoidän merkkejä, jotka soveltuivat lähinnä huvikäyttöön.
Maastokäyttöön suunnitellusta menijästä tuli hetkessä pikkuhauska ajoneuvo, jolla pörrättiin maanteillä ja taajamissa.
Nykyisin mönkijöihin törmää harvemmin tieliikenteessä.
Yhdysvaltalaisia Polaris-mönkijöitä maahantuovan Brandt-Polaris Oy Ab:n tuotepäällikön Pertti Vuorisen mukaan myös kilpailutilanne mönkijämarkkinoilla on rauhoittunut.
”Viime vuosikymmenen puolivälissä menetimme markkinaosuuksia kiinalaisille, mutta tilanne kääntyi lopulta eduksemme. Useimmat kiinalaisvalmisteiset mönkijät olivat halpoja ja heikkolaatuisia kopioita. Monet niitä ostaneet päätyivät meidän asiakkaiksemme”, Vuorinen kertoo.
Vuorisen mukaan mönkijöiden myynti on taantumasta huolimatta pysynyt suhteellisen vilkkaana. Hän arvioi, että Suomessa myydään tänä vuonna noin 6 000 uutta mönkijää. Kiivaimpina mönkijävuosina kauppa kävi puolta kovemmin.
Mönkijät luokitellaan kahteen pääluokkaan: maastomönkijöihin ja tieliikennerekisteröityihin. Nykyisin vain muutama prosentti myytävistä mönkijöistä kuuluu tieliikennerekisteröityihin.
Ylivoimaisesti suosituimpia ovat T3-luokan traktorimönkijät, joista ei peritä Suomessa ylimääräistä veroa. Hinta ja vakuutusmaksut ovat siten huomattavasti halvempia kuin tieliikennemallien mönkijöissä.
Suomessa myytävistä mönkijöistä nykyisin jo 90 prosenttia hankitaan jonkinlaiseen hyötykäyttöön.
Markkinoille on tullut sähkökäyttöisiä malleja. Ekologinen mönkijä kulkee ilman ääntä ja pakokaasua, joten sitä voi käyttää myös sisätiloissa. Tulevaisuudessa mönkijää hyödynnetään yhä monipuolisemmin erilaisissa työtehtävissä.
Vuorisen mukaan Suomen mönkijäkauppiaat suuntaavat nyt markkinoinnin kesämökkiläisiin ja viikonloppuviljelijöihin. Kasvavan asiakaskunnan muodostavat juuri eläkkeelle siirtyneet miehet, jotka omistavat mökin ja metsäpalstan.
”Ennen pienille tiluksille hankittiin vanha traktori, mutta nykyisin sen vastineena on yhä useammin mönkijä. Mönkkäri on traktoria monipuolisempi puuhastelu- ja liikkumisväline. Lapsetkin saa houkuteltua helpommin kesämökille, kun siellä on mönkijä odottamassa”, mönkijäalan konkari tietää.
Suomi seuraa myös mönkijäasioissa Amerikan jalanjälkiä. Siellä kovassa huudossa ovat rinnakkain ajettavat side-by-side-mallit. Ne ovat jo syrjäyttäneet perinteiset mönkijämallit myyntitilastoissa.
Side-by-side on tavallisia mönkijöitä hieman leveämpi ja siinä on turvakaaret.
Vuorinen ennustaa, että rinnakkain ajettavasta tulee suosittu hyötyajoneuvo etenkin maaseudulla. Myynnissä on jopa kuudenistuttavia malleja, jotka soveltuvat hyvin esimerkiksi hirviporukoille.
”Uskon, että nappaamme markkinaosuuksia myös mopoautoilta. Mopoautolla on hankala liikkua maaseudun lumisilla ja huonokuntoisilla teillä, mutta side-by-sidella pääsee melkeinpä minne vain.”
JOUNI HIRN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
