Metsä Groupin lääke kipeään kuljettajapulaan: metsäkoneenkuljettajista ja metsureista moniosaajia
Töiden kausiluontoisuudesta ja pitkistä lomautuksista pitäisi päästä eroon.
Paksuluminen talvikausi tarkoittaa metsureille yleensä jopa kuukausien mittaisia lomautuksia. Kuljettajat puolestaan joutuvat lomautetuiksi viikkokausiksi kevät- ja syyskelirikkojen ajaksi. Kuva: Kari LindholmMetsä Groupin Kemin biotuotetehtaan puuhuoltoon tarvitaan jatkossa noin tuhat uutta kuljettajaa, joista valtaosa on metsäkoneenkuljettajia. Kuljettajien rekrytointia hankaloittaa metsäkonealaa vaivaava kuljettajapako, jonka pääsyinä ovat alan kausiluonteisuus ja lomautukset.
Alan epäkohdat ovat johtaneet siihen, että monet kuljettajat ovat siirtyneet työskentelemään niille aloille, joissa palkkaa maksetaan 12 kuukaudelta.
Metsä Groupin lääke kuljettajapulaan on sekä kuljettajien että metsureiden perinteisestä työnkuvasta joustaminen, jonka avulla näitä ammattiryhmiä kurittavasta kausiluontoisuudesta voitaisiin hankkiutua eroon.
Ajatuksena on, että metsurit, jotka tekevät taimikonhoitoja ja istutuksia sulanmaan kaudella, jatkokoulutettaisiin ajokoneen kuljettajiksi työskentelemään korjuusesonkien ruuhka-apuna.
”Vastaavasti kuljettajat voisivat kelirikkoseisokkien ajaksi jalkautua istutustöihin, taimikonhoitoon ja ennakkoraivaamaan leimikoita, joita he myöhemmin harventavat”, liiketoimintajohtaja Juha Mäntylä Metsä Groupista ehdottaa.
Mäntylä uskoo, että kyseisellä järjestelyllä saavutettaisiin merkittäviä synergiaetuja, josta olisi hyötyä molemmille ammattikunnille.
Paksuluminen talvikausi tarkoittaa metsureille yleensä jopa kuukausien mittaisia lomautuksia. Kuljettajat puolestaan joutuvat lomautetuiksi viikkokausiksi kevät- ja syyskelirikkojen ajaksi.
Lue lisää:
Rapistuva tiestö varjostaa Kemiin nousevan biotuotetehtaan puunhankintaa
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
