Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Voimaa vai ketteryyttä? Käyttötarkoitus ohjaa moottorikelkan valintaa

    Metsänomistajan käyttöön sopivia moottorikelkkoja löytyy kotimaisen Lynxin mallistosta useita. Parivertailussa puntaroimme vetokykyä ja ketteryyttä.
    Lynx 49 Ranger on kevyt käsiteltävä syvässäkin lumessa ja ketteränä se soveltuu hyvin metsässä ajamiseen.
    Lynx 49 Ranger on kevyt käsiteltävä syvässäkin lumessa ja ketteränä se soveltuu hyvin metsässä ajamiseen. Kuva: Kari Lindholm

    Moottorikelkan valintaan vaikuttaa sen käyttötarkoitus. Metsätilan käyttöön sopivan kelkan valintakriteereistä tärkeimmät ovat kuormanvetokyky ja ketteryys.

    Rankareki liikkuu Rovaniemen kelkkatehtaan valmistaman, 16 390 euroa maksavan Lynx Commander Limited 900 ACE:n perässä vaivatta, kun vaihdevalitsin siirretään normaalitilasta alennusvaihteelle. Tällöin myös erittäin hitaasti eteneminen käy sujuvasti.

    Commander on myös hyvä peruutettava lumen pinnalle pyrkivän jatkoperän ansiosta. Syvässä lumessa peruuttamista helpottaa ylös taitettava roiskeläppä. Pakittamalla Commander irtoaa helposti sellaisistakin paikoista, joihin monen muun kelkkamallin matka hyytyy.

    95-hevosvoimainen Lynx Commander 900 ACE-nelitahtimoottorilla  varustettuna on metsätilallisen monikäyttökelkka.
    95-hevosvoimainen Lynx Commander 900 ACE-nelitahtimoottorilla varustettuna on metsätilallisen monikäyttökelkka. Kuva: Kari Lindholm

    Jos hankintahakkuita ei ole luvassa, on 14 850 euroa maksava Lynx 49 Ranger PRO kevyempi ja ketterämpi vaihtoehto metsässä ajamiseen. Ketteryyttä tarvitaan, kun on tarpeen tarkastaa tykkytuhoja tai hirvien aiheuttamia taimikko­vahinkoja.

    ”Pitkä- ja kapeatelainen Ranger on suunniteltu perille pääsyyn kelillä kuin kelillä, kun taas leveätelainen Commander sopii paremmin yleiskäyttöön ja kelkkareiteille”, kiteyttää BRP Finland Oy:n Rovaniemen kelkkatehtaan tuotevastaavana työskentelevä Joni Launonen, joka tunnetaan myös moottorikelkkatestaajana ja -toimittajana.

    Kokeiltavana olevassa Rangerissa on 125-hevosvoimainen kaksitahtinen 600R E-TEC suoraruiskutusmoottori. Lynx Rangeria on saatavilla samalla 95-heppaisella 900 ACE -nelitahtimoottorilla, joka hyrisee Commanderin keulalla. 900 ACE -moottoria valmistetaan myös 150-hevosvoimaisena turboversiona.

    Lisäksi 49 Ranger -mallistosta löytyvät myös pienemmällä nelitahtimoottorilla varustettu 600 ACE, sekä tuplapenkillä ja leveämmällä raideleveydellä varustettu ST eli Skandinavian Touring -malli.

    Lynx Ranger Pro:n pellin alla on 125 hevosvoiman 600R E-TEC, joka riittää metsätilallisen tarpeisiin enemmän kuin hyvin.
    Lynx Ranger Pro:n pellin alla on 125 hevosvoiman 600R E-TEC, joka riittää metsätilallisen tarpeisiin enemmän kuin hyvin. Kuva: Kari Lindholm

    Moottorikelkkojen kehitys on ollut nopeaa joka suhteessa. Molempien kokeiltavina olevien kelkkojen moottorit ovat erittäin taloudellisia ja vähäpäästöisiä, jos niitä verrataan vaikkapa metsätilallisille tuttuun Lynx Forest Foxiin, jota hankittiin metsätöihin vielä parikymmentä vuotta sitten.

    Polttoaineen kulutus on suorastaan romahtanut, eikä jerrykannuille ole tarvetta. Uudet moottorit eivät enää savuta, ja tämän huomaa etenkin siitä, ettei ajovaatteisiin tartu takavuosilta tuttua pakokaasun katkua.

    Tärkeä moottorikelkan etenemiskykyyn vaikuttava tekijä on telaston rakenne ja sen ympärillä rullaava telamatto, jonka harjakorkeus on noussut vuosien saatossa. Ranger Pron telan harjakorkeus on 59 millimetriä ja Commanderin 44 millimetriä.

    Korkea räpylä parantaa pehmeällä lumella etenemistä mutta heikentää ajettavuutta kovalla alustalla. Tämä näkyy Commanderin reittiajoon suunnatussa Grand Tourer -versiossa, jossa maton harjakorkeus on 38 millimetriä.

    ”Telamatoksi kannattaa valita kelkan tilaushetkellä nastamatto, siitä on hyötyä kovalla polanteella ja jäällä”, Launonen neuvoo.

    Myös kelkkojen ajoergonomian kehittyminen on ollut nopeaa. Siinä, missä vanhaa Forest Foxia sompailtiin läheltä lumen pintaa, Lynxin uusia kelkkoja ohjastetaan huomattavasti korkeammalta. Pikasäädettävä ohjaustanko mahdollistaa myös seisoma-asennon.

    Toimituksen valinta metsänomistajan tarpeisiin on Lynx Commander, jonka käyttöalue on huomattavasti laajempi kuin Lynx Rangerilla. Commander on yksi myydyimmistä kelkkamalleista Euroopassa, sitä on valmistettu noin 20 000 kappaletta.

  • Metsäpalvelu

    Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.