Suklaan synkkä salaisuus – yritykset eivät toimi riittävästi metsäkadon torjumiseksi
Lukuisat suklaata valmistavat ja myyvät yhtiöt eivät tee riittävästi toimia metsäkadon torjumiseksi. Tämä käy ilmi selvityksestä, jonka ovat tehneet 36 yliopistoa ja järjestöä, mukaan lukien ympäristöjärjestö WWF.
Selvityksen perusteella pisteytettiin noin 95 prosenttia maailman koko suklaa-alasta. LEHTIKUVA/AFP.Useat suomalaisille tutut brändit saivat välttävän arvosanan pisteytyksessä, jossa selvitettiin, kuinka suklaa-alan toimijat ottavat toiminnassaan huomioon ympäristön ja työntekijöiden olot ja miten hyvin ne ovat perillä käyttämänsä kaakaon alkuperästä. Selvityksen mukaan tällaisia brändejä olivat esimerkiksi Panda-makeiset omistava Orkla, kahvilaketju Starbucks, muroistaan tuttu Kellogg’s ja muun muassa Milka-suklaata ja Oreo-keksejä valmistava Mondelez.
Selvityksen perusteella pisteytettiin noin 95 prosenttia maailman koko suklaa-alasta. Selvitykseen vastasi 63 yritystä.
Vastaajista lähes kaikki yritykset ilmoittivat sitoutuneensa metsäkadon torjuntaan, mutta 37 prosenttia kaakaoviljelmistä, joilta ne hankkivat raaka-ainetta, ovat vailla monitorointia.
"Lupaukset metsäkatoon puuttumisesta eivät merkitse mitään, jos viljelmiä ei valvota lainkaan. Ilman kunnollista monitorointia ei voida varmistua siitä, ettei viljelmillä tapahdu metsäkatoa”, WWF:n kansainvälinen metsäasiantuntija Maija Kaukonen sanoo tiedotteessa.
"Lupaukset metsäkatoon puuttumisesta eivät merkitse mitään, jos viljelmiä ei valvota lainkaan.” Maija Kaukonen
Maailman suurimmissa kaakaontuottajavaltioissa Ghanassa ja Norsunluurannikolla metsät on lähes täysin raivattu kaakaoviljelmiksi. Molemmista maista tuodaan paljon kaakaota Suomeen.
"Elinympäristöjen katoaminen on suurin syy lajien uhanalaistumiseen. Kaakaoviljelmien takia kotimetsiään menettävät esimerkiksi metsänorsut ja monet apinalajit”, Kaukonen lisää.
Heikoimmin selvityksessä menestyivät päivittäistavarakaupat, kuten yhdysvaltalainen Walmart ja brittiläinen Tesco.
Selvityksessä tarkasteltiin yrityksiä kuuden kategorian avulla, joita olivat metsäkato ja ilmasto, metsäpeitteinen viljely ja kemikaalien käyttö, jäljitettävyys ja läpinäkyvyys, elämiseen riittävä toimeentulo sekä lapsi- ja pakkotyövoima.
Kaukonen kertoo, että edellisen vuoden selvitykseen verrattuna Mars-Wrigley paransi tulostaan selvästi. Sen sijaan viime vuotta heikommin menestyi esimerkiksi Kinder-tuotteistaan tunnettu Ferrero.
Heikoimmin selvityksessä menestyivät päivittäistavarakaupat, kuten yhdysvaltalainen Walmart ja brittiläinen Tesco. Yleisesti pienemmät yritykset pärjäsivät selvityksessä paremmin kuin suuret.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat


