Puusta on pian autonrenkaisiinkin – UPM:n tuleva tehdas valmistaa puupohjaisia täyteaineita, joilla vahvistetaan kumia ja muovia kovaan käyttöön
Kokonaan puupohjaiset täyteaineet voivat korvata fossiilisia raaka-aineita esimerkiksi rengasteollisuudessa. Uudet materiaalit tekevät tuotteista entistä lujempia, kevyempiä ja edullisempia, ja ne ovat biohajoavia.
Tulevaisuudessa kulkupeleihin voidaan vaihtaa renkaat, joiden yhtenä ainesosana on puu. Kuva: Kari SalonenUPM aikoo mullistaa kumi- ja muoviteollisuuden uusiutuvilla toiminnallisilla täyteaineilla, jotka ovat kokonaan puupohjaisia.
Täyteaineilla on valtavat markkinat, sillä hiilimusta on käytetyimpiä öljypohjaisia tuotteita maailmassa. Uusiutuvat täyteaineet korvaavat fossiilipohjaisia raaka-aineita ja vastaavat ilmastonmuutoksen haasteisiin, yhtiö kertoo verkkosivuillaan.
Yleisten teollisuustuotteiden valmistuksessa käytetään satoja miljoonia tonneja fossiilipohjaisia raaka-aineita. Esimerkiksi noin 15 miljoonaa tonnia hiilidioksidi-intensiivistä hiilimustaa ja silikaa käytetään joka vuosi kumin ja muovin vahvistamiseen renkaisiin, letkuihin, tiivisteisiin sekä muihin kumi- ja muovisovelluksiin.
UPM Biochemicals on kehittänyt ratkaisun, joka voi sen mukaan mullistaa koko alan. Uusiutuvat toiminnalliset täyteaineet (Renewable Functional Fillers, RFF) ovat perinteisiä täyteaineita kevyempiä, puhtaampia ja kustannustehokkaampia. Ne myös tekevät kumiyhdisteistä entistä joustavampia ja lujempia.
Näitä sataprosenttisesti puupohjaisia täyteaineita aletaan pian valmistaa Saksan Leunaan rakennettavassa biojalostamossa.
Kun RFF-täyteaineita käytetään yhdessä biopohjaisten kumien ja pehmitteiden kanssa, uusiutuvien raaka-aineiden osuus lopputuotteissa saattaa nousta jopa 85 prosenttiin. Keveys esimerkiksi autoteollisuudessa tarkoittaa enemmän kilometrejä sekä pienempiä kustannuksia ja hiilidioksidipäästöjä.
RFF-täyteaineet ovat uusiutuvia ja pitkällä aikavälillä biohajoavia, lämpötilaltaan vakaita ja tiukimmat puhtausvaatimukset (rikkipitoisuuden osalta) täyttäviä. RFF-tuotteet eivät liioin sisällä karsinogeenisiä PAH-yhdisteitä.
"Laskelmiemme mukaan uusiutuvien toiminnallisten täyteaineiden hiilidioksidijalanjälki on yli 90 prosenttia pienempi kuin teollisen hiilimustan", yhtiö toteaa.
Täyteaineet soveltuvat moniin tuotteisiin, joita käytetään auto- ja rakennusteollisuudessa, lattiapinnoitteissa, jalkineissa ja viihdeteollisuudessa. Esimerkiksi autonrenkaissa teollisen hiilimustan osuus komponenttimateriaaleista on noin kolmannes.
"RFF-täyteaineet eivät ole mikään drop-in-vaihtoehto. Teollisessa käytössä jokaisen kumiseoksen koostumus on optimoitava huolellisesti", UPM huomauttaa.
UPM arvioi Leunaan rakennettavan jalostamon käynnistyvän vuoden 2023 loppuun mennessä.
Alueella toimii useita kemianteollisuuden yrityksiä. Sijainti tarjoaa yhtiön mukaan myös optimaalisen infrastruktuurin, toimivat kuljetusreitit, raaka-aineiden helpon saatavuuden ja lähellä toimivat asiakkaat.
UPM Leuna on maailman ensimmäinen jalostamo, joka hyödyntää erityisiä jalostusteknologioita esimerkiksi alueen metsistä saatavalle pyökille sekä sahateollisuuden tähteille.
UPM:n artikkeliin pääset tästä.
Lue myös
UPM alkaa valmistaa Coca-Colalle kasvipohjaisia juomapulloja
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
