Kestääkö puuta sisältävä asfaltti säitä ja vuodenaikoja - Stora Enso testaa uutta päällystemateriaalia Kotkan tehtaillaan
Testissä osa asfaltin bitumista on korvattu puusta saatavalla ligniinillä.
Stora Enso odottaa paljon ligniinin ympärille kehittyvistä bisnesmahdollisuuksista. Monet kehityksen alla olevat asiat liittyvät Sunilan tehtaaseen. Kuva: UnspecifiedStora Enso ja Peab Asfalt testaavat uudenlaista asfalttia Kotkassa sijaitsevalla Sunilan sellutehtaalla. Testialueen asfaltissa osa fossiilipohjaisesta bitumista on korvattu puusta saatavalla ligniinillä. Ligniiniä voidaan käyttää vaihtoehtona esimerkiksi bitumin fossiilipohjaisille sideaineille.
Testissä uudella asfalttiseoksella päällystettiin osa Stora Enson Sunilan tehtaan puukenttää ja tehtaan satama-alueelle johtava tie. Asfaltissa käytetty kraftligniini on uutettu sellunvalmistusprosessissa Sunilan tehtaalla.
Tarkoituksena on selvittää ligniinin vaikutus asfaltin ominaisuuksiin ja sen hiilijalanjälkeen. Testissä seurataan testipäällysteen kuormitusta ja kulutuskestävyyttä, mukaan lukien sen kyky kestää sää- ja vuodenaikojen vaihtelua, suuria kuormia ja vääntövoimia.
Peab Asfalt kertoo tekevänsä osamme kehittääkseen toimintaansa ja tuotteidensa hiilijalanjälkeä.
”Käytännön pinnoitesovellukset antavat meille tärkeää tietoa jatkokehitystä varten. Tämä projekti liittyy pyrkimyksiimme korvata fossiilisia polttoaineita ja raaka-aineita biopohjaisilla tuotteilla.", sanoo Peab Asfaltin tutkimus- ja kehityspäällikkö Nina Orttenvuori .
Stora Enso on satsannut paljon erilaisiin lingniinitutkimuksiin. Ligniiniä voidaan käyttää myös fossiilisten raaka-aineiden korvikkeena esimerkiksi akuissa ja liimoissa.
Lue lisää:
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





