Maailman ensimmäinen sähköllä kulkeva tukkirekka otettiin käyttöön Ruotsissa – ”Kehitys on ollut nopeaa ajoneuvojen ja akkujen osalta”
Sähköistä puutavara-autoa testataan kesän aikana ja tuloksia verrataan perinteisiin dieselkäyttöisiin puunkuljetuksiin. Sen jälkeen sähkötukkirekka siirtyy normaaliin ajoon.
”80 tonnin akkukäyttöinen puuauto osoittaa, että raskaatkin kuljetukset voidaan sähköistää.” Kuvituskuva. Kuva: Markku VuorikariSCA ja Scania ovat kehittäneet maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen tukkirekan, jonka kapasiteetti on 80 tonnia.
”80 tonnin akkukäyttöinen puuauto osoittaa, että raskaatkin kuljetukset voidaan sähköistää. Muutos on tarpeen, jotta Ruotsista tulee ajoissa fossiilivapaa ja Pariisin sopimuksen tavoite saavutetaan”, Scanian sähköisen liikkuvuuden johtaja Fredrik Allard sanoo tiedotteessa.
"Puun kuljettamisesta on ajateltu, ettei sitä ehkä koskaan ole mahdollista sähköistää. Viime vuosien kehitys ja se, mitä nyt esittelemme yhdessä SCA:n kanssa, osoittavat, kuinka nopeasti kehitys tapahtuu sekä ajoneuvojen että akkujen osalta.”
Testiajoneuvo kuljettaa puutavaraa SCA:n Gimonäsin puuterminaalista Uumajan ulkopuolella sijaitsevalle Obbolan paperitehtaalle. Matka on 30 kilometriä suuntaansa, ja se ajetaan kuudesti edestakaisin päivässä.
Sähköistä puutavara-autoa testataan kesän aikana ja tuloksia verrataan perinteisiin dieselkäyttöisiin puunkuljetuksiin. Sen jälkeen sähkötukkirekka voidaan ottaa normaaliin ajoon.
Yhden sähkörekan liikennöinnillä Gimonäsin ja Obbolan välillä voidaan vähentää 55 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Autoa ladataan ABB:n 180 kilowatin laturilla.
Lue myös
Koneviesti: Volvon täyssähköinen kuorma-auto luovutettiin ensimmäiselle asiakkaalle Suomessa
”Olen sitä mieltä, että hankimme lisää hybridejä" – kuljetusyrittäjä on tyytyväinen hybridirekkaansa
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





