
Liperiläinen kalatukku siirtyi pyörien päälle – "Korona vauhditti investointipäätöksen tekemistä, sillä periksi ei haluttu antaa"
Joensuun tori on yksi Pohjois-Karjalassa kiertävän kala-auton vakituisista pysähdyspaikoista.
Kala-auto pysähtyi viime viikon keskiviikkona Outokummun torilla, missä Harri Karjalainen palveli Esko Nykästä. Kuva: Lari LievonenMoni yrittäjä on varmasti tämän kevään aikana miettinyt, että periksi ei anneta. Liperiläisen Kalatukku H. Malisen osakkaiden Hannu Malisen ja Harri Karjalaisen periksiantamattomuuden symboli on pakettiautoon rakennettu, elintarvikehygieniavaatimukset täyttävä kalamyymälä.
”Koronapandemia hiljensi kalakauppaa ja vauhditti meidän päätöstä hankkia kala-auto. Halusimme kokeilla myyntiä suoraan asiakkaille”, Malinen kertoo.
Tukkumyynnin lisäksi yritys on kiertänyt kesäisin muun muassa suurissa ravitapahtumissa myymässä kala-annoksia. Ne keikat peruuntuivat tältä kesältä kaikki.
Yritys ostaa kotimaista järvikalaa suoraan pohjoiskarjalaisilta kalastajilta. Suurimman osan kalasta tukku myy edelleen isommille tukuille, automyynnin osuus on vain muutamia prosentteja.
Malinen on ollut tavalla tai toisella 30 vuotta tekemisissä kala-alan kanssa. Ammattikalastajien joukko on siinä ajassa harventunut. Työ on kovaa, mutta toisaalta kotimaisen järvikalan arvostus on nousussa, hän pohtii.
Autosta miehet myyvät kauden tuoretta kalaa perattuna, joko pyöreänä tai fileerattuna sekä savustettuna.
Ensimmäinen reitti Ilomantsista Joensuun Uimaharjuun ja Enoon ajettiin toukokuun lopulla. Joka perjantai auto on Joensuun torilla, missä sillä on kausipaikka.
Muut pysähdyspaikat vaihtelevat viikoittain ja niistä kerrotaan yrityksen Facebook-sivulla lehti-ilmoitusten lisäksi.
”Vakituiset pysähdyspaikat ovat vielä päättämättä. Aika näyttää, missä kannattaa käydä. Ensimmäisinä kahtena kertana esimerkiksi Ilomantsin torilla oli todella vilkasta mutta kolmantena kertana taas aivan hiljaista”, Malinen kertoo.
Kalat käsitellään Liperissä, minne suurin osa kalastajista tuo saaliinsa. Jonkin verran yrittäjät käyvät myös hakemassa kalaa suoraan kalastajilta.
”Muikkua, kuhaa ja ahventa on myyty kala-autosta eniten, myös savumuikku on kelvannut”, Karjalainen sanoo.
Kala-autolla on tarkoitus kiertää maakunnassa ympärivuotisesti kolmena päivänä viikossa. Noin 15 000 euroa maksanut auto hankittiin käytettynä länsirannikolta.
Samaan syssyyn auton kanssa kalatukkuun palkattiin yksi työntekijä ja perustettiin Facebook-sivut.
Mitään muita isompia laajennuksia tai muutoksia liiketoimintaan ei ole tiedossa. Tilanteen mukaan toki mennään, pohtii Malinen.
Kalastajien ohella pohjoiskarjalaisten kalanjalostajien määrä on vähentymässä ja jalostaminen on isojen yritysten käsissä.
Nurmeksen Kala Oy fuusioitui viime vuonna Arvo Kokkonen Oy:n kanssa.
Ylä-Karjala-lehti uutisoi viime viikolla, että tuotanto siirtyy pois Nurmeksesta Vantaalle. Siirrolla tavoitellaan kustannustehokkuutta.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
