Metsäteollisuus taipui liittokohtaisiin
Kuljetusalaa edustavan AKT:n poisjäänti hiertää edelleen.Metsäteollisuus ry:n hallitus pitää Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tulkintaa kilpailukykysopimuksen kattavuudesta ilman kuljetusketjua riittämättömänä. Metsäteollisuus on kuitenkin päättänyt aloittaa liittokohtaiset neuvottelut. Kilpailukykysopimuksen lopullisesta hyväksymisestä järjestö päättää toukokuussa.
”Kilpailukykysopimuksen vaikutukset vientiyritysten kilpailukykyyn jäävät kauas siitä, mitä neuvotteluprosessin alkuvaiheessa tavoiteltiin. Jos lisäksi kuljetusketjua ei saada sitoutumaan kilpailukyvyn parantamiseen, koko sopimus jää torsoksi”, sanoo puheenjohtaja Jussi Pesonen.
Elinkeinoelämän keskusliitto suositteli viime viikolla jäsenliitoilleen kilpailukykysopimuksen mukaisiin soveltamisneuvotteluihin ryhtymistä.
”EK:n hallitus tulkitsi äänestyspäätöksellään sopimuksen kattavaksi ilman kuljetusketjua. Olemme erittäin pettyneitä EK:n päätökseen jättää merkittävä vientiala yksin sille elintärkeässä kysymyksessä. Sopimuksen tarkoituksena on ollut nimenomaan Suomen viennin kilpailukyvyn parantaminen”, sanoo Pesonen.
Häiriötön kuljetusketju on kaikille metsäteollisuusyrityksille välttämättömyys, ja sen mukanaolo oli lähtökohta kahden edellisen ratkaisun, vuoden 2011 raamisopimuksen ja vuoden 2013 työllisyys- ja kasvusopimuksen kohdalla.
”Asian painoarvo ei ole vähentynyt. Sen vuoksi haluamme nostaa asian uudelleen EK:n johdon pöydälle”, painottaa Pesonen.
Suomi on vahvasti viennistä riippuvainen kansantalous. Vuonna 2015 suurin vientialamme oli metsäteollisuus, jonka tuotteista 90 prosenttia menee vientiin. Kuljetuksista 90 prosenttia tapahtuu meriteitse. Viennin turvaaminen on Suomen edun mukaista.
Metsäteollisuuden tiedote löytyy täältä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

