Metsäteollisuus tarvitsee kustannustehokkaita merenkulun ratkaisuja – "On väärä kuvitelma, että Suomen meriklusteri voisi menestyä, mikäli vientiteollisuudella ei ole varaa kuljetuksiin"
Ministeriön arvion mukaan Suomen meriliikenteen kustannukset nousevat lähivuosina 300–600 miljoonaa euroa vuodessa ja vuoden 2035 jälkeen jopa miljardi euroa vuodessa.Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tänään tiedotteen EU:n Fit for 55 -ilmastopaketin vaikutuksista meriliikenteeseen. Ilmastopaketti vähentää päästöjä tehokkaasti, mutta lisää meriliikenteen kustannuksia.
Ministeriön arvion mukaan Suomen meriliikenteen kustannukset nousevat lähivuosina 300–600 miljoonaa euroa vuodessa ja vuoden 2035 jälkeen jopa miljardi euroa vuodessa.
Metsäteollisuuden vientituotteista jopa 90 prosenttia kuljetetaan meriteitse ja logistiikkakustannukset voivat kasvaa verrokkimaita enemmän. Maailmanlaajuisilla markkinoilla lisäkustannuksia ei voi viedä tuotteen hintaan.
"Jatkoneuvotteluissa on löydettävä tasapaino, jossa kustannustehokkaimmat keinot edistävät sekä innovaatioita että ilmastotavoitteita", liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka sanoo ministeriön tiedotteessa.
Harakan mukaan on varmistettava, että suomalaiset yritykset voivat luoda uutta kestävää liiketoimintaa.
"Tarvitaan selkeää tahtotilaa lieventää vientiteollisuuden kilpailukykyhaittoja. Metsäteollisuuden tuotteilla voidaan saavuttaa globaaleja ilmastohyötyjä, mutta vain jos ne pääsevät sujuvasti ja kustannustehokkaasti maailman markkinoille", Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Alina Koskela sanoo Metsäteollisuus ry:n tiedotteessa.
Suomen suhteellinen kilpailukyky on vaarassa heiketä, jos jäävahvisteisille aluksille ei suunnata helpotuksia. Komissio ei ole esittänyt helpotuksia talvimerenkululle.
Metsäteollisuus ry:n mukaan vaikutusarviossa tulisi huomioida, että esimerkiksi päästöoikeuden hinta on lähellä 100 euroa, kun taas laskelmissa on käytetty 80 euron hintaa. Lisäkustannuksia arvioidessa tulisi tarkastella mahdollisuutta, että päästöoikeuden hinta kohoaa entisestään.
"On tärkeää, että Suomen esityksille löytyisi tukea muista jäsenvaltioista, kun merenkulun päästövähennyksistä neuvotellaan. Siirtymän hiilineutraaliin toimintaympäristöön tulisi tapahtua hallitusti ja kokonaiskuva huomioiden. On väärä kuvitelma, että Suomen meriklusteri voisi menestyä, mikäli vientiteollisuudella ei ole varaa kuljetuksiin", Koskela toteaa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat

