Kevyemmälle kuusipyöräiselle harvennusharvesterille on kysyntää vientimarkkinoilla – olisiko saman kokoluokan konemalleille Suomessakin enemmän tarvetta?
Sampo-Rosenlew on esitellyt uuden, kevyemmän HR56-harvennusharvesterin, joka vastaa kyseisen kokoluokan markkinoihin Suomessa ja kansainvälisesti. Nämä koneet voivat korvata harvennuksilla raskaampia yleisharvestereita – jos vain niin halutaan.
Keveämmälle kuusipyöräiselle Sammon HR56 -harvesterille on kysyntää ympäri Eurooppaa. Ensimmäisistä kolmesta valmistuvasta tuotantoyksilöstä yksi myytiin Saksaan, toinen Portugaliin ja kolmas on alustavasti myyty suomalaiselle asiakkaalle. Kuva: Tommi HakalaSampo-Rosenlew esitteli kesäkuun alussa uuden, kevyemmän HR56-harvesterin. HR56 kuuluu nykyisillä metsäkonemarkkinoilla harvinaisempaa kevyempään ajourilta työskentelevien harvennusharvestereiden kokoluokkaan. Rakenteellisesti harvesteri on toteutettu HR46x -mallin komponetteja mahdollisimman paljon hyödyntämällä.
Sampo HR56 kohdalla on selkeästi panostettu Suomen ja Ruotsin sekä Baltian markkinoiden tarpeisiin. Kun mallin tulo varmistui, mallista kiinnostuttiin Pohjoismaiden ja Viron lisäksi myös muualla Euroopassa. Monin paikoin esimerkiksi haamu-urahakkuu on kielletty ja koneet saavat työskennellä vain ajourilta käsin. Uutuus on suunniteltu juurikin sellaiseen käyttöön.
HR56:n harvesteripäävaihtoehdot ovat samat kuin pienemmässä HR46x:ssä – joko Kesla 18RH II tai Keto 51. Vaikka koneen kokoluokka on selkeästi harvennuskäyttöön tarkoitettu, harvesteripäävaihtoehdoilla pystyy hakkaamaan myös pienirunkoisia uudistushakkuita.
Jotta ajourilta tapahtuva hakkuu onnistuu, on koneessa 10 metrin ulottuman Logmer 8-10 US -liikeratanosturi. Ensiharvennuksilla sen yksi hyvä ominaisuus on taittopuomin jatke, sillä varustetun nosturin lähinostokorkeus on suurempi kuin vastaavan ulottuman jatkeettomassa versiossa. Näin hakkuupäätä pystyy viemään runkojen luokse kapeista puuväleistäkin.
Globaali kiinnostus HR56:n tyyppisiä koneita kohtaan herättää ajatuksia siitä, onko myös Suomessa toimivien metsäyhtiöiden korjuupolitiikassa mahdollista panostaa kevyempien harvennushakkuiden koneketjujen käyttöön? Tämä tarkoittaisi kevyempien harvestereiden lisäksi myös kuormatraktorikokoluokkien täsmäämistä vastaamaan hakkuukoneen keveyttä.
Nelipyöräisen HR46x-mallin yrittäjiä työllistävät hyvin usein myös metsänhoitoyhdistysten korjuupalvelut. Herää kysymys, ovatko urakoitsijat valmiita tarjoamaan enemmän pelkästään ajourilta tapahtuvaa harvennusmetsien korjuuta HR56:n tyyppisillä pienemmillä koneilla? HR46x-tyyppisten koneiden eduksi on laskettu, että tarvittaessa kahdella haamu-uralla saadaan korjattua lähes 40 metrin uravälillä harvennuksia. Se on juuri sitä, mitä moni metsänomistaja haluaa – ainakin puheissaan.
Metsäkoneyrittäjille kevyemmät koneet ja niiden pienemmät moottorit tuovat vaihtoehdoksi harvennushakkuille polttoainetaloudellisemman konemallin. Se on mahdollista, kun koneen harvesteripään ja nosturin kokoluokka on täsmätty pienempien runkokokojen harvennuspuille – ei turhaa polttoainetta kuluteta kaksinverroin painavamman harvesteripään liikutteluun puiden välissä. Mutta on huomioitava, että koneen polttoainekulua pidä laskea käyttötuntia kohden, vaan tuotettua kuutiometriä kohden. Vain harvesteripään läpi kulkevasta ja katkotusta puutavarasta syntyy tuloa yrittäjälle. Ja siinä ratkaiseva tekijä istuu kuljettajan penkillä eli kuljettajan on pystyttävä hyödyntämään koneen ominaisuudet.
Lue Koneviestin nettisivuilta, millaisia ratkaisuja Sampo HR56 -harvesterissa on hyödynnetty!
Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat




