
Akkusahoja on jo moneen lähtöön, mutta miksi raivureissa tarjonta on olematon?
Akkuraivaussahan pitäisi pystyä jauhamaan ainakin saman verran tehoa kuin 35 kuutiosentin polttomoottorikoneen – ja mieluummin tuntikausia.
Akkuraivureita on Taisto Hirvonen Oy:n myymälässä pitkä rivi, mutta ne ovat samaa tyyppiä. Myyjä Sami Väliharju esittelee Stihlin versiota akkukäyttöisestä raivaussahahasta. Kuva: STUDIO TIMO HEIKKALA OYPikainen silmäys sahakaupan seinälle ripustettuun raivaussahariviin sen kertoo: akkukäytön läpimurto raivaussahojen voimanlähteneenä antaa vielä odottaa.
”Päämerkeiltä löytyy kummaltakin vain yhdet akkutoimiset raivaussahat”, tekninen myyjä Sami Väliharju oululaisesta Taisto Hirvonen Oy:stä sanoo.
Syy akkuraivureiden vähäiseen määrään ei Väliharjun mukaan ei niinkään ole kuluttajien kiinnostuksen puute.
”Päinvastoin, kyllä monet raivuria ostavat ihan aidosti punnitsevat akkutoimisen laitteen hankkimista. Kun sitten niiden ominaisuuksista keskustellaan, niin moni päätyy polttomoottorikäyttöiseen, koska akkuvaihtoehdosta ei tahdo löytyä riittävän tehokasta vaihtoehtoa sopivaan hintaan”.
Väliharjun mukaan akkuraivurien teho vastaa nykyisellään karkeasti 35 kuutiosentin kaksitahtimoottorilla varustettua polttomoottorisahaa.
”Akkuraivurissa kun terä on kunnossa, niin sillä pärjää hyvin 5–6 sentin vahvuisten harvennuspuiden kanssa, mutta omimmillaan se on risukon raivauksessa. Mutta ei voi verrata esimerkiksi 45 kuutioisiin raivaussahoihin.”
Hinnallakin on merkitystä ja sen määräytymisessä akun koko on ratkaiseva. Esimerkiksi Husqvarnalla akkujen kapasiteetti alkaa kahdesta ampeeritunnista ja päätyy yhdeksän ampeeritunnin virtalähteeseen.
”Pienintä akkua en yleensä edes suosittele, vaan tarjoan neljän ampeeritunnin akkua. Sillä työskentelee 20 minuuttia, viiden ampeeritunnin akulla pääsee jo puoleen tuntiin. Yhdeksän ampeeritunnin akulla töitä tekee jo tunnin, mutta hintaa tulee jo lähes 450 euroa.”
Akun osuus sähköraivurin hinnasta on huomattava, mutta pidemmän päälle se tarjoaa kouriintuntuvaa säästöä, kun polttoainetta ja öljyä ei tarvita. Kuva: STUDIO TIMO HEIKKALA OYKahdella isolla akulla varustetun paketin hinta karkaa pitkälti toiselle tuhannelle, millä hinnalla saa jo väkivahvalla yli 50 kuution moottorilla varustetun ammattilaisraivurin.
Toisaalta sähköraivuri tarjoaa helppokäyttöisyyttä ja huoltovapautta, jollaista polttomoottorilaitteen ostaja voi vain haaveilla.
”Ei ilmanputsareiden puhdistamista, sytytystulpan vaihtoa tai polttoaineiden sekoittamista”, Väliharju luettelee.
Metsätyökalujen sähköistämisessä valmistajat laittoivat panoksensa ensi vaiheessa ketjusahoihin, joiden myyntivolyymit ovat kaksinkertaiset raivaussahoihin nähden.
”Sahojen tuoteryhmässä akkusahojen osuus kasvaa vakaasti ja sama harppaus on edessä raivaussahojen kohdalla”, Husqvarnan Suomen myyntijohtaja Tuomas Kuivamäki ennustaa.
Raivaussahassa pitää olla riittävästi tehoa, mikä polttomoottorikäytössä tarkoittaa Kuivamäen mukaan vähintään 36 kuutiosentin moottoria.
”Kun puhutaan meidän mallistostamme, niin 535 IFR-malli vastaa teholtaan 35 kuutiosentin polttomoottoria. Sähkösaha kiihtyy polttomoottoria nopeammin, joten sillä teho saadaan välittömästi.”
Jos raivuri selviää vesakkoterän ja raivausterän pyörittämisessä metsässä, niin sillä pärjää myös siimaleikkurikäytössä. Vaijerivälitteistä siimaleikkuriksi rakennettua konetta ei kannata vesakkoon tarjota, vaikka se raivaussahalta ulospäin näyttääkin.
Akkukäyttöinen kulmavaihteella varustettu raivaussaha tarjoaa nykyisellään jo riittävästi tehoa, mutta vaativassa käytössä pullonkaulaksi tulee yhden akun antama työskentelyaika. Kuva: Hanne ManeliusKuivamäen mukaan ketjusahan ja raivurin virrankulutuksella ei ole juuri eroa, vaan molemmilla työskentely syö akkua jokseenkin samaan tahtiin. Pientyökaluista lehtipuhaltimen virrankulutus on omassa sarjassaan.
Akkuraivaussahoissa työskentelyaikaa pyritään lisäämään kolmeportaisella tehosäätimellä, jolla voidaan rajoittaa akusta otettavaa virtaa kuormitustilanteen mukaan.
Kuivamäen mukaan järkevää on ostaa sahan mukana kaksi akkua ja aika moni niin myös tekee.
”Silloin työskentelyaikaa saa jo kuusi tuntia, mikä useimmille on ihan riittävästi.”
Noin 250 euroa maksava akku on sahan kallein komponentti ja ylimääräisten akkujen ostaminen närästää helposti. Heidän tuskaansa Kuivamäki tarjoaa seuraavaa laskutoimitusta.
”Akku kestää 2 000 lataussykliä ja yksi lataus maksaa noin senttiä. Akkuun sen eliniän aikana varastoituvan energia määrä vastaa varovaisesti laskien nopin 600 litraa eli yhtä trukkilavallista bensiiniä eli säästöä tulee toista tuhatta euroa”, Kuivamäki laskee.
Akkuraivureiden yleistymistä on hidastanut se, että kehitys on lähtenyt liikkeelle kuluttajatuotteista eli ruohotrimmereistä, joiden globaali markkina on moninkertainen raivaussahoihin verrattuna.
”Raivaussahoja myydään Suomessa noin 15 000 vuodessa ja akkukäyttöisiä niistä on arvoilta 1 000–2 000”, Sthilin Suomen maajohtaja Timo Lindström sanoo.
Teknistä estettä akkuraivurin yleistymiselle ei ole, mutta asenteet jarruttavat.
”Akkuraivureille ei ole ollut tarpeeksi kysyntää toistaiseksi, mutta tilanne varmasti muuttuu”, hän sanoo.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat





