Metsä

Virtuaalimaailmassa tehdas- ja metsäkäynnit sujuvat turvallisesti, myös virtuaalikoulutukselle on korona-aikana kysyntää

”Korona on pakottanut yrityksiä muuttamaan toimintatapojaan ja miettimään uusia ratkaisuja", sanoo virtuaalitodellisuuteen ja lisättyyn todellisuuteen erikoistuneen CTRL Realityn toimitusjohtaja Teijo Lehtonen.
Sanne Katainen
CTRL Realityn tuotepäällikkö Timo Korkalainen (vas.) tutustui virtuaalimetsään VR-lasien avulla. Toimitusjohtaja Teijo Lehtonen näki samalla ruudulta, missä päin palstaa liikutaan ja millaista metsän­hoitotoimenpidettä kuviolle ehdotetaan seuraavaksi.

Egyptiläinen asiakas haluaa kurkistaa sahan tuotantotiloihin ennen kaupan solmimista. Mikä ratkaisuksi, kun koronapandemia on seisauttanut tehdasvierailut?

”Tehtaalle ei ole enää pakko matkustaa, vaan tutustuminen onnistuu myös etänä. Uskon, että virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen tulee yleistymään yrityksissä koronan aiheuttaman murroksen myötä”, kertoo CTRL Realityn toimitusjohtaja Teijo Lehtonen.

Virtuaalitodellisuuteen (VR) ja lisättyyn todellisuuteen (AR) erikoistunut turkulaisyritys on tehnyt yhteistyötä muun muassa Tiedon ja Metsä Groupin kanssa.

Tuloksena on syntynyt sekä virtuaalimetsä että virtuaalinen vierailukierros Metsä Groupin Punkaharjun tehtaalle. Virtuaalivierailua varten yritys kuvasi videoita ja otti kuvia 360 asteen kameralla.

”Näin näkee myös sellaisia paikkoja, joihin ei tavallisella tehdaskierroksella pääsisi turvallisuussyistä”, Lehtonen sanoo.

Tehtailla virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta voi hyödyntää myös esimerkiksi huoltotöissä. Tällöin työntekijä voi katsella samaa näkymää asiantuntijan kanssa ja saada ohjeita etänä.

Virtuaalitodellisuudesta on Lehtosen mukaan hyötyä monilla toimialoilla. Paikasta riippumattomat palvelut tuovat joustavuutta ja kustannussäästöjä.

”Korona on pakottanut yrityksiä muuttamaan toimintatapojaan ja miettimään uusia ratkaisuja. Virtuaalitodellisuudessa voi mennä toisiin paikkoihin digitaalisesti ilman matkustamista.”

Etenkin virtuaalikoulutus on ollut viime aikoina kysyttyä.

”Esimerkiksi kuljettajat voivat harjoitella auton ajoonlähtötarkastusta virtuaalitodellisuudessa turvallisesti ilman työtapaturmien riskiä.”

Vaikka 3D-maailmassa ei vielä pääse tuntemaan havujen pistelyä sormenpäissä, on virtuaalitodellisuudella potentiaalia myös virkistyskäytössä.

”Metsien parantavasta vaikutuksesta on tehty paljon tutkimusta, ja jopa digitaalisella kokemuksella on positiivinen vaikutus mielialaan”, Lehtonen kertoo.

Metsän tunnelmaa onkin viety 360-kuvien ja äänien välityksellä muun muassa vanhainkoteihin.

Lehtosen mukaan mahdollisuuksia löytyy myös matkailualalta. Keväällä ja kesällä suosituimmat kansallispuistot ruuhkautuivat suomalaisiin iskeneen ulkoiluinnostuksen myötä.

”Luonnossa riittää kyllä tilaa. Virtuaalitodellisuuden avulla voisi markkinoida myös toistaiseksi tuntemattomampia luontokohteita”, Lehtonen ideoi.

Metsäkeskuksen hallinnoima avoin metsätieto vapautui vuonna 2018, kun metsätietolain muutos astui voimaan.

Metsään liittyvät sähköiset palvelut yleistyivät tuolloin nopeasti. Metsäyhtiöiden sähköistä tarjontaa yhdistää sama periaate: koko metsätilaa voi hallita yhden verkkopalvelun kautta.

Metsä Group ja Tieto julkaisivat jo vuonna 2017 ensimmäisen version metsävaratietoon perustuvasta virtuaalimetsästä. Virtuaalimetsään pääsee myös Stora Enson ja Tapion kehittämissä sovelluksissa.

”Metsä Groupin virtuaalimetsä oli laajuudessaan ensimmäinen laatuaan”, palvelun visualisoinnista vastanneen CTRL Realityn Lehtonen kertoo.

Tiedon tarkkuus voi vaihdella virtuaalimetsässä kuvioittain. Metsävaratiedon perusteella tiedetään, millaista ja minkä ikäistä puustoa metsässä on.

Jos kuviosta on saatavilla tarkempaa, esimerkiksi dronella kuvattua tietoa, ovat puut virtuaalimaailmassa täsmälleen niillä paikoilla, missä ne luonnossa kasvavat.

”Virtuaalimetsä on kuin digitaalinen kopio omasta metsästä”, Lehtonen vertaa. Hänen mukaansa siitä on hyötyä etenkin uusille ja etämetsänomistajille sekä useampia eri tiloja omistaville.

Virtuaalimetsässä voi vierailla mobiililaitteella, verkkoselaimella tai virtuaalilaseilla. Metsänomistaja näkee metsässä liikkuessaan näytöltä, mitkä hoitotyöt ovat ajankohtaisia, miten ne vaikuttavat maisemaan ja millaisia tuloja tai menoja ne aiheuttavat.

”Visualisointi tuo varmuutta ja kannustaa tekemään metsänhoitotoimenpiteet oikea-aikaisesti”, Lehtonen sanoo.

Tällä hetkellä CTRL Reality toimii pääosin Suomessa. Tulevaisuudessa yrityksen tavoitteena on toimia kansainvälisesti.

Lue myös:

Miltä metsä näyttää harvennushakkuun jälkeen? Virtuaalimetsässä hoitotöitä voi suunnitella etänä

Kun todellisuus ei riitä, sitä voi lisätä tietokoneella

Parantaako virtuaalitodellisuus maitotuotosta? Venäjällä testataan lehmien VR-laseja

Sanne Katainen
Virtuaalivierailulla pääsee paikkoihin, jotka muutoin jäisivät turva-aidan taakse. Kuvassa Metsä Groupin Punkaharjun tehtaan puunkäsittelyä.

Yritys

  • CTRL Reality Oy on perustettu vuonna 2017.
  • Viime vuoden liikevaihto 258 000 euroa.
  • 14 työntekijää.
  • Tuottaa lisätyn todellisuuden (AR, augmented reality) ja virtuaalitodellisuuden (VR, virtual reality) palveluja.
  • Sai alkunsa Turun yliopistosta, jossa yrityksen perustajat tutkivat asiaa.
  • Virtuaalitodellisuus on keinotekoinen tietokoneella luotu ympäristö, joka koetaan VR- lasien avulla. Se voi olla kokonaan kuvitteellinen tai jäljitellä todellista ympäristöä.
  • Lisätyssä todellisuudessa virtuaalisia asioita, kuten kuvia, ääntä ja tekstejä, tuodaan mukaan todelliseen ympäristöön.
  • Asiakkaita muun muassa Turun kaupunki, Wärtsilä ja Metsä Group.
Katso uusin video: Kannattaako pienpuut katkoa kuiduksi vai kasata kaikki energiapinoon?
Lue lisää

Yle uutiset: Onnettomuustutkintakeskus haluaa keskustella matkustajien kanssa, jotka olivat Joroisissa tuleen syttyneessä kiskobussissa

Lähde retkelle kolmiulotteiseen virtuaalimetsään – piensahurien mallinnuksesta puuttuvat vain tuoksut

Metsätietoa on tarjolla

Pelimaailma auttaa metsänhoidossa – MT testasi, kuinka Virtuaalimetsä-sovellus toimii käytännössä