Metsä

Sahatavaran kysyntä lisääntyy Saksan tulvatuhojen kymmenien miljardien korjausurakan myötä, arvioi UPM:n uusi sahapomo

Sahatavaran tulevaisuus näyttää hyvältä ja kasvava ympäristötietoisuus tukee tätä erinomaista tuotetta, UPM Timberin liiketoimintajohtaja Antti Koulumies sanoo.
Rami Marjamäki
Yhdysvaltain buumista ovat hyötyneet Euroopassa myös sellaiset tuottajat, jotka itse eivät ole myyneet sahatavaraa Atlantin yli, Antti Koulumies toteaa. Kuva on UPM:n Korkeakosken sahalta Juupajoelta

UPM:n sahateollisuuden uutena liiketoimintajohtajana aloitti kesäkuun alussa Antti Koulumies. Hän seuraa tehtävässä Aki Temmestä, joka nimitettiin alkuvuonna UPM:n talousjohtajaksi.

Koulumies valittiin talon ulkopuolelta ja toisenlaiselta toimialalta. Aiemmin hän työskenteli REEL Internationalin alumiiniliiketoiminnassa, minne hän siirtyi yrityskaupan mukana Metso Outotecista.

Yhtäläisyyksiäkin toki alumiinilla ja puulla on, sillä molempia käytetään muun muassa rakentamisessa.

Koulumies sanoo pyrkineensä myös edellisessä työssään viemään asioita eteenpäin niin, että kaikki tehtäisiin mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Hän uskoo, että nykyinen tehtävä UPM:llä antaa vielä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa ympäristökysymyksiin.

”Miten voimme edelleen parantaa metsänhoitoamme ja vähentää omia päästöjämme todetaksemme, että tämä on aidosti parasta mahdollista rakennustavaraa ympäristön näkökulmasta?” hän linjaa.

Sahatavaramarkkinoilla eletään huippusuhdannetta, jonka kaltaista ei ole koettu sitten vuoden 2007.

Yhdysvalloissa kirjattiin kaikkien aikojen korkeimpia hintoja toukokuussa. Kesän kuluessa hinnat Atlantin takana ovat laskeneet useita kymmeniä prosentteja, mutta kuuma suhdanne jatkuu maailmalla.

Sahatavarakaupan kuumenemiselle Koulumies näkee koronavuoden lisäksi useita muita syitä.

”Varsinkin jenkkimarkkinoilla tarjonta on supistunut Kanadan metsäpalojen ja tuholaisten takia. Myös muualla maailmassa hintataso oli kestämättömän matala.”

”Koronapandemia sai aikaan rakennusbuumin, josta itselläkin on kokemusta, kun kesällä tuli laitettua terassia ja lapsille pihatelinettä puusta”, hän summaa, mutta ei halua arvioida, kuinka hinnat lähitulevaisuudessa kehittyvät.

Pidemmällä aikavälillä Euroopassa sahatavaran kysyntää on hänen mukaansa lisäämässä esimerkiksi Saksaa tänä kesänä koetelleiden tulvien korjausurakka, johon rahaa ollaan laittamassa 30 miljardia euroa.

”Kaiken kaikkiaan sahatavaran tulevaisuus näyttää hyvältä ja kasvava ympäristötietoisuus tukee tätä erinomaista tuotetta.”

UPM:n sahateollisuuden päämarkkina-alueita ovat manner-Eurooppa, Britannia sekä Aasiassa lähinnä Kiina ja Japani.

Yhdysvaltoihin UPM ei sahatavaraa ole myynyt tänäkään vuonna, vaikka siellä on maksettu ennätyshintoja. Yksi syy siihen on, että UPM luopui jo 2012 sahatavaran jatkojalostuksesta ja Yhdysvaltoihin myytävän tavaran edellytetään olevan ainakin kevyesti höylättyä.

”Toimintamme perustuu pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin, joita haluamme hoitaa niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Emme lähde lyhytaikaisten markkinapoikkeamien perässä muuttamaan strategiaamme”, Koulumies perustelee.

Hän huomauttaa, että Yhdysvaltain buumista ovat hyötyneet Euroopassa myös sellaiset tuottajat, jotka itse eivät ole myyneet sahatavaraa Atlantin yli, koska Pohjois-Amerikan imu on luonut tilaa vanhan mantereen markkinoille.

Pohjois-Amerikan erityisiin haasteisiin Koulumies perehtyi jo diplomityössään, joka käsitteli Stora Ensolle miljarditappiot aiheuttanutta yrityskauppaa.

Stora Enso hankki yhdysvaltalaisen Consolidated Papersin liki viidellä miljardilla eurolla vuonna 2000. Kaupalla oli tarkoitus rakentaa merkittävä sillanpääasema Pohjois-Amerikkaan ja vahvistaa asemaa globaalina paperinvalmistajana.

Kymmenen vuotta sitten valmistuneesta diplomityöstä on Koulumiehen mieleen jäänyt lähinnä kolme asiaa.

Stora Ensossa oletettiin väärin, että paperin globaali kysyntä jatkaisi kasvuaan entiseen malliin.

Tehtaiden väliset laadulliset erot aliarvioitiin, kun tuotantoa ja logistiikkaa yritettiin optimoida Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa ja päättää asiak­kaan puolesta, miltä tehtaalta paperi toimitetaan.

Kolmas opetus liittyy myös ajankohtaiseen sahatavaramarkkinoiden tilanteeseen: Pohjois-Amerikan markkinasta voi hyötyä menemättä Pohjois-Amerikan markkinoille itse.

Heta-Linnea Kovanen
UPM Timberin sahat sijaitsevat Pietarsaaressa, Porissa, Juupajoella ja Lappeenrannassa.
Katso uusin video: Kannattaako pienpuut katkoa kuiduksi vai kasata kaikki energiapinoon?
Lue lisää

UPM alkaa valmistaa Coca-Colalle kasvipohjaisia juomapulloja

Stora Enson ja Paperiliiton sopu ei ohjaa muita metsäjättejä – varsinkin UPM:n neuvottelujen tilanne tulehtunut

UPM myy Kaipolan paperitehdasalueen Jämsässä – ostaja suunnittelee alueen kehittämistä tuotannolliseen toimintaan

UPM myy lakkautetun ranskalaisen paperitehtaansa