Kartta- ja satelliittiskannaustietoihin perustuva hakkuusuunnittelu on arkipäivää – näin ohjelmistoja voidaan hyödyntää korjuun suunnittelussa
Ennen puunkorjuuta toteutettava ennakkosuunnittelu tehdään nykyisin yhä enemmän etäsuunnitteluna. Koneviesti tutustui John Deere Forestryn TimberManager-ohjelmisto, joka tuo hakkuiden suunnitteluun uusia, tarkentavia tietoja ja uusia näkökulmia.
John Deere TimberManager ja TimberMatic Kartat ovat verkkopalveluja, joiden avulla voi yrittäjä seurata koneidensa työskentelyä reaaliaikaisesti. Myös ennakkosuunnittelu on mahdollista. Ohjelmistot ovat käytettävissä mobiililaitteella tai kotikonttorin tietokoneella. Kuva: ValmistajaErilaisiin kartta- ja satelliittiskannaustietoihin perustuva kuviotason hakkuusuunnittelu on arkipäivää. Hakkuusuunnitelmia tehdessä tarpeetonta tarpomista hangessa tai suolla on voitu vähentää jo nykyisillä tiedoilla ja niiden yhdistämisellä. Kun tiedot syötetään metsäkoneiden karttajärjestelmiin, ne ohjaavat koneenkuljettajaa pysymään tiettyjen rajojen sisällä ja suunnistamaan kuviolla. Lisäksi käytettävissä on kantavuusluokituksia, joiden avulla kuljettaja voi suunnitellla ajourille parhaat paikat etukäteen. Kun metsäkoneyrittäjä ja -kuljettaja ovat sananmukaisesti kartalla jo ennen leimikolle saapumista, on se etu kaikille osapuolille.
Myös John Deere Forestry on monipuolistanut metsäkoneidensa seurantajärjestelmiä. TimberManager-ohjelmistoon ja TimberMatic Kartat -osioon on lisätty vapaasti saatavilla olevaa maastotietoa. Samalla ohjelmistoihin on kehitetty lisäominaisuuksia, jotka perustuvat vapaiden tietojen yhdistämiseen. Uusien ominaisuuksien avulla on luotu karttatasoja koneyrittämisen tarpeisiin, joita voidaan käyttää kuvioiden ennakkosuunnittelussa.
TimberManager-ohjelmisto kertoo leimikon suunnittelijalle, onko alueella jo voimassa oleva metsänkäyttöilmoitus ja onko leimikolla ennakkoraivauksen tarvetta. Leimikon varastopaikkaehdotukset mahdollistavat sen, että jo ennen työmaalle saapumista voidaan suunnitella työskentelyn aloituskohta – ja että paikka on oikean maanomistajan mailla. Ohjelma näyttää vinovalovarjostuksella erilaiset maastonmuodot, jolloin kuvioilta varastopaikoille johtavien ajourien paikkojen arpominen jää pois. Lisäksi kartalta näkee ylittämisen kannalta liian syvät ojat.
Puuston puukohtainen pituuskartta esittää myös kuviolle aikaisemmin muodostetun ajouraverkoston. Jos ajouraverkostoa ei ole, vinovalokartta kertoo todellisten ojien paikat sekä maaston kohoumat. Niiden myötä koneenkuljettaja tietää ajouraa avatessaan, onko edessä kierrettävä este. Myös normaalia kosteammat maastonkohdat korostuvat, jolloin ajourasuunnittelussa voidaan painottaa kantavampia maastokohtia.
Vain selkeimmät suunnittelukohteet voidaan toteuttaa täysin etänä, mutta useimmiten tarvitaan edelleen tarkastuskäyntejä. Koneviesti tutustui ohjelmistoon ja sen hyödyntämiseen tulevalla pirkanmaalaisella korjuutyömaalla.
Lue Koneviestin nettisivuilta lisää ohjelmistojen entistä tarkemmista avustavista ominaisuuksista!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
John Deere Timbermatic -ohjausjärjestelmä: Timbermatic Kartat
Timbermatic Maps – John Deeren uusi ohjelmisto metsäkoneisiin
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



