Eläinkuljettajat eivät kannata EU:n kaavailemia rajoituksia kuljetusaikoihin – "On hyvä muistaa, että kahdeksassakin tunnissa voi tapahtua vaikka mitä”
EU:n eläinkuljetuksia koskeva lainsäädäntö julkaistiin vuonna 2005. Komissio harkitsee sen päivittämistä osana vihreän kehityksen ohjelmaa.
Pisimmät kuljetusmatkat vaihtelevat Suomessa 500:n ja 600 kilometrin välillä. Valtaosa elävien eläinten kuljetuksista keskittyy meillä Atrian, HKScanin ja Snellmanin liiketoimintojen ympärille. Kuva: Kari SalonenEuroopan eläinsuojelujärjestöt ovat kampanjoineet eläinkuljetusten maksimipituuden rajoittamiseksi kahdeksaan tuntiin. Vaatimuksia on sadellut myös muun muassa kuljetusten pakkasrajoihin ja merikuljetusten lopettamiseksi.
Suomessa suurin osa teuras- ja välityseläinkuljetuksista kestää alle kahdeksan tuntia, mutta pohjoisissa nautakuljetuksissa aikaraja usein ylittyy. Se johtuu pitkien välimatkojen lisäksi siitä, että tilat sijaitsevat maantieteellisesti hajallaan, Elintarvikealan kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Seppo Tolonen kertoo.
”Pisimmät matkat tulevat pohjoisilta tiloilta, koska pohjoisin teurastamo on Kemissä. Kalustoa on kuitenkin kehitetty siten, että pystymme huolehtimaan eläinten hyvinvoinnista ja samaan aikaan tehokkuudesta.”
Pohjoiset eläinkuljetukset vaikeutuisivat Tolosen mukaan oleellisesti, jos EU-lainsäädäntö tiukentuisi.
”Nykyinen lainsäädäntö antaa riittävän mahdollisuuden toimia. Ainoa keino puuttua asioihin ei voi olla se, että kuljetusaikoja aletaan rajata. On hyvä muistaa, että kahdeksassakin tunnissa voi tapahtua vaikka mitä.”
Myös pakkasrajoituksiin perustuvat uudistukset koituisivat Suomelle hankaliksi. Tolosen mukaan kuljetusolot ovat meillä pakkasistakin huolimatta hyvät, kiitos koulutettujen kuljettajien.
”Kuljettajan pitää osata lämmittää ja pitää huolta ilmankierrosta. Ala on kouluttanut kuljettajia jo ennen kuin uusin laki tuli voimaan. Tätä viedään jatkuvasti eteenpäin.”
Suomessa käytettävä kuljetuskalusto on hyväkuntoista, eläinkuljettajat täyttävät vaaditut pätevyysvaatimukset ja kuljetuskelpoisuutta valvotaan tiukoin kriteerein.
”Eläinkuljetusautoissa on käytössä paikannusjärjestelmä, jolla pystytään seuraamaan tarkkaa lastaus- ja purkuaikaa.”
Euroopan parlamentin eläinkuljetuksiin keskittynyt tutkimusvaliokunta selvittää vuoden ajan Euroopan kuljetuskäytäntöjä. Valiokunta keskittyy työssään siihen, miten jäsenvaltiot noudattavat EU-lainsäädäntöä, ja siihen, valvooko komissio sääntöjen noudattamista.
Eläinsuojelujärjestöt ovat tuoneet valiokunnan kuulemisiin esimerkkejä tilanteista, joissa eläimet eivät ole saaneet tarpeeksi lepotaukoja, ruokaa ja vettä tai kalusto ei ole soveltunut eläinten siirtämiseen.
”Liian paljon on tapauksia, joissa olemassa olevaa lainsäädäntöä ei noudateta ja silti sitä yritetään kiristää. Kunhan kaikki maat tulevat ensin Suomen tasolle, sillä saadaan jo paljon asioita kuntoon. Sitten voidaan arvioida, pitääkö jotain muuttaa”, liikennejärjestöjen EU-edunvalvojan FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moisio sanoo.
Suomessa esiintyneet eläinkuljetusrikkeet ovat liittyneet lähinnä puutteellisiin paperitöihin. ”Räikeitä tapauksia, joita muualta Euroopasta on raportoitu, ei ole Suomessa ollut”, Tolonen kertoo.
Tolosen ja Moision mielestä Suomen hyvät käytännöt jäävät helposti EU-keskustelussa varjoon.
Suomen tavat mannereurooppalaisiin kuljetuksiin verrattuna eroavat muun muassa kuljetusten tauottamisessa. Suomessa ei ole käytäntöä, jossa eläviä eläimiä kuljetetaan jäsenvaltiosta toiseen ja puretaan sekä lastataan useaan kertaan kesken matkan.
”Vaikka meillä kuljetusmatkat ovat pitkät, ne menevät aina päätepisteeseen. Koska aina, kun eläimiä puretaan ja lastataan, se on stressitekijä”, Tolonen sanoo.
Eläviä eläimiä kuljettaa Suomessa noin 300 yrittäjää. Noin 70 yritystä kuljettaa yli 90 prosenttia eläimistä.
”Usein yrittäjät ovat toisen tai kolmannen polven yrittäjiä, joilla on selvä vihkiytyminen tekemiseen. Totta kai tämä on yrittämistä siinä missä muukin. Tekemistä pitää arvostaa, kalusto vaatii investointeja ja toiminta jatkuvuutta. Jos ei ole tietoa siitä, mitä tekee huomenna, niin se laittaa ajattelemaan”, Tolonen päättää.
Lue myös:
”Vaikka meillä kuljetusmatkat ovat pitkät, ne menevät aina päätepisteeseen.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
