Harakka tyrmää liikenteen veronkorotukset: "Tavoitteena ei ole rajoittaa autoilua, vaan tehdä siitä puhtaampaa"
Kilometriverosta ei Harakan mukaan ole hyötyä päästörajoituksissa ainakaan lyhyellä aikavälillä.
Harakka ei usko, että dieselveron korotus toteutuu ainakaan lähiaikoina. Se heikentäisi erityisesti metsäteollisuuden kilpailukykyä lisäämällä sen kuljetuskustannuksia, vaikka vähäpäästöisiä vaihtoehtoja ei ole. Kuva: Kuvat: Jarkko Sirkiä, Jarno Mela, Kai Tirkkonen / Kuvitus: Juho LeskinenLiikenteen verotus nousi pinnalle taas tiistaina, kun valtiovarainministeriön työryhmä julkisti loppuraporttinsa, jossa esitettiin muun muassa dieselin ja kaasun verotuksen kiristämistä.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) pitää työryhmän ehdotusten toteutumista epätodennäköisenä ainakaan lyhyellä aikavälillä.
"Tämä hallitus ei raportin ehdotuksia toteuta. Meillä on selkeä sopimus, että polttoaineen verotusta ei enää muuteta".
Harakka uskoo muutenkin, että raportin esitysten toimeenpanopotentiaali on vähäinen. Se on tehty sillä oletuksella, että verojärjestelmä säilyy ennallaan, eli että esimerkiksi liikenteestä kerätään tulevaisuudessa yhtä paljon veroja kuin nyt.
"Tämä näkökulma on tuskin käyttökelpoinen enää vuosikymmenen lopulla. Digitaalinen ja vihreä siirtymä pakottavat pohtimaan verokertymän kokonaan uusiksi".
Harakka suhtautuu skeptisesti veronkorotuksiin myös päästövähennyksiin ohjaavana tekijänä.
Hän korostaa, että tieliikenteen päästöjä halutaan vähentää tavalla, joka on sosiaalisesti oikeudenmukainen. Autoilun kulut siellä, missä se on välttämätöntä, eivät siis saisi nousta liian korkeiksi.
"Olemme tehneet koko maailman tasolla poikkeuksellista tutkimusta siitä, miten muutokset vaikuttavat yksilöiden ja perheiden elämään. Samoin selvitetään myös sen vaikutusta yritystoimintaan."
Yksityisautoilua ei ole hänen mukaansa tarkoitus kuristaa hengiltä.
"Autoilun rajoittaminen ei missään nimessä ole meidän tavoitteemme. Tavoite on tehdä liikenteestä puhtaampaa."
Puhtaampaa liikenteestä tehdään Harakan mukaan jo edellä mainitulla sähkön ja biokaasun lisäämisellä.
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) ilmaisi raportin esityksessä kannatuksensa paikkatietoihin pohjautuvan kilometriveron jatkoselvityksiin. Raportissa kilometriveroa pidettiin nykyisellään liian kalliina ja monimutkaisena järjestelmänä.
Harakka ei pidä kilometriveroa ainakaan vielä toimivana ratkaisuna ainakaan nykyisiin päästövähennystavoitteisiin.
"Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030. Siinä ei voida turvautua keinoihin, jotka ovat nyt vasta selvitysvaiheessa. "
Muutoksia Suomen polttoaineverotuksen tulevaisuuteen voi tuoda myös EU:n liikenteen päästökauppa, josta odotetaan näkemyksiä komissiolta kesän aikana. Harakan mukaan se on suomen tieliikennepolitiikan kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa.
Dieselöljyn veroedun poistamiseen Harakka ei usko. Dieselin polttoaineveron nostamisesta kärsisi erityisesti raskas liikenne, joka kuluttaa paljon polttoainetta, ja jolle ei juuri ole vähäpäästöisiä vaihtoehtoja.
"Kilpailukyky ei saa kohtuuttomasti kärsiä vihreästä siirtymästä", Harakka sanoo.
Hänen mukaansa nopean aikavälin ratkaisuja raskaan liikenteen päästöjen vähentämiseen olisi dieselin kovan verotuksen sijaan biopolttoaineiden ja kaasun käytön edistäminen.
Harakka pitää muutenkin tärkeänä biokaasun käytön tukemista ankaran verotuksen sijaan.
"Liikenteen päästöjen vähenemisen kannalta tärkeää on paitsi sähköistymisen vauhdittaminen, myös se, ettei kaasuautoilua heikennetä. Biokaasun liikennekäyttö tulee turvata silloinkin, jos se pannaan verolle, mikä on jakeluvelvoitteen kannalta välttämätöntä."
Harakka siis kannattaa kaasun halvemman veroasteen ylläpitämistä myös jatkossa. Valtiovarainministeriön raportissa sitä esitetään nostettavaksi samalle tasolle muiden liikennepolttoaineiden kanssa.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

