Oulun yliopiston tutkimus: Kahvinjuonti on yhteydessä kehonkoostumukseen ja hormoneihin
Tutkimuksen mukaan kahvia enemmän juovilla oli vähemmän kokonaisrasvaa ja sisäelinrasvaa sekä enemmän luustolihasmassaa.Kahvinjuonti on yhteydessä kehonkoostumukseen ja aineenvaihduntaan, selvisi Oulun yliopiston tutkimuksessa.
Tutkimuksessa analysoitiin tietoja yli 2 200 ihmisestä, jotka kuuluvat Pohjois-Suomen vuoden 1966 syntymäkohorttiin. Tietoja tutkittiin siltä ajalta, kun he olivat 46-vuotiaita. Tutkijat vertasivat osallistujien kahvinjuontia muun muassa veressä kiertäviin aineenvaihduntatuotteisiin ja sukupuolihormoneihin.
Tutkimuksen mukaan kahvia enemmän juovilla oli vähemmän kokonaisrasvaa ja sisäelinrasvaa sekä enemmän luustolihasmassaa.
Enemmän kahvia juovilla miehillä oli enemmän kokonais- ja biologisesti käytettävissä olevaa testosteronia.
Tutkijoiden mukaan tulokset viittaavat siihen, että hormonaaliset mekanismit voivat osaltaan selittää kahvinjuonnin ja aineenvaihdunnan terveyden välistä yhteyttä.
Tutkimuksen perusteella ei kuitenkaan voida sanoa, että kahvinjuonti aiheuttaisi havaitut muutokset.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









